Nytt år

Nytt år

Nytt år och jag är inne på mitt tredje år som diabetiker! Det är inte mycket, särskilt inte om man tänker att det är det tredje året av resten av mitt liv. Men jag försöker att inte tänka så för då känns det alldeles för övermäktigt.

Innan jul hade jag en tung period när det gäller diabetesen. Jag var less, särskilt på att ta sprutorna för jag fick sällan till blodsockret. Eftersom att jag har Aspergers blir en sådan sak väldigt stor för mig, alla saker blir det i och för sig. Jag gick från insulinpump till sprutor i somras och det kändes okej då, för alla problem med den kontinuerliga blodsockermätaren som tillhör pumpen tog bort det som är bra med pumpen. Där är Dexcom överlägset bäst, för mig i alla fall. Den visar rätt även om jag inte har kalibrerat den och den håller tiden ut, vilket inte Guardian (som tillhör MiniMed 670G) gjorde för mig. Det var krångel med varenda sensor.

Jag bröt ihop några gånger där innan jul, för tyvärr är man fast med den insulinpumpen man valt på grund av garantitid även om något inte fungerar som det ska, och som i mitt fall – strul med en CGM som krånglar till livet istället för att hjälpa och som skickar falska låga värden till pumpen vilket gör att jag får för lite insulin och egentligen har högt och mår dåligt. Garantitiden förstår jag absolut, det är dyra grejer det handlar om, men det är tråkigt när något verkligen inte fungerar.

I alla fall så tog jag beslutet att koppla på min insulinpump och köra den manuellt tillsammans med Dexcom! Och det fungerar förvånansvärt bra. Visst, jag missar finesser som Stopp innan lågt, att den gasar och bromsar… men det gör ingenting. Det är bara skönt att slippa sprutorna just nu, och jag slipper alla larm som kommer med 670G (det är många, särskilt om CGMen strular haha). Jag har ett basalprogram inställt i pumpen och så tar jag bolus varje gång jag äter. Jag kan fortfarande utnyttja det smarta systemet med att räkna kolhydrater och få exakta doser, men även ge en manuell bolus. Mina värden har förbättrats otroligt mycket trots att pumpen körs manuellt med Dexcom vilket är otroligt skönt! Jag har kommit fram till att det är insulinpump jag ska ha. När garantitiden är över får vi se vilken det blir, det beror på om den nya Omnipod har hunnit komma (tror den heter Horizon och ska kunna prata med Dexcom?). Annars blir det nog T-slim då den pratar med Dexcom – jag kommer aldrig att byta bort min Dexcom i alla fall.

Annars var julen bra. Jag lever ”som vanligt” under julen, jag äter det jag vill och tar extra insulin. Jag låter inte diabetesen påverka en så mysig högtid som julen är för mig. Och det är helt okej att göra som man vill under högtider! Jag har hellre lite högre blodsocker några dagar, mitt blodsocker var kaos under två veckor men det är så jag väljer att göra. Vissa ser det tydligen som att man ”fuskar” under julen men det tycker jag är fel ord, vi diabetiker är också människor och måste få LEVA.

Zandra

Zandra fick typ 1-diabetes som 28-åring och är ensamstående mamma. Bloggar för Diabetes Wellness Sverige.