Fernando Di Luca och Mai-Lis Hellénius lanserar ny bok: Medelhavsmat till vardags förlänger livet

I Italien är hjärtinfarkt hälften så vanligt som i Sverige. En viktig orsak är skillnaden i matvanor. Med boken "O liv!" vill författarna slå ett slag för att minska denna skillnad. Förhoppningen är att fler ska göra medelhavsmat till vardagsmat och på så sätt få längre och friskare liv.

- Vi vill ge alla dimensioner till bilden av medelhavsmat. Att den inte bara är god utan också lättlagad och fantastisk bra för hälsan, säger författarna Fernando Di Luca och professor Mai-Lis Hellénius.

Vetenskaplig uppbackning
Kunskapen om medelhavsmatens hälsoeffekter har dokumenterats i många vetenskapliga studier. Och det kommer hela tiden nya rön, på nya områden. Senast en amerikansk studie* som visar att risken för Alzheimer minskar med upp till 40 procent!

- Att medelhavsmat är bra för hjärtat har varit känt länge men nu finns studier som visar att det minskar risken även för cancer och demenssjukdomar. Och det rör sig om ganska stora effekter. Om någon lyckades ta fram ett läkemedel med de här effekterna skulle det omgående resultera i ett Nobelpris, säger Mai-Lis Hellénius som skrivit bokens hälsoavsnitt.

Lättlagat på 288 sidor
"O liv!" har producerats och finansierats av Fernando Di Luca på eget förlag och den kommer att säljas utan vinstkrav. Marcus Aujalay (Årets Kock 2004) och Lilian Bylund står för bokens drygt 100 recept, som genomgående är av det lättlagade slaget. Och TV-producenten Bo Hagström ger sin beskrivning av vad han tycker är förtjänsterna med solens mat.
- Jag vill att den här boken ska nå ut till så många som möjligt, säger Fernando Di Luca. Priset för "O liv!" som är på 288 sidor kommer att ligga på cirka 170 kronor och ett lågt pris är naturligtvis en viktig faktor men även distributionen har stor betydelse. Vi försöker därför få ut den via en mängd olika kanaler - traditionell bokhandel, nätbokhandel, större livsmedelsbutiker och Karolinska Institutet.

* Referens: Scarmeas N et al. JAMA 2009;302:627-37. 1880 äldre män och kvinnor i New York följdes i genomsnitt under 5 år. De som åt medelhavmat hade 40% lägre risk att utveckla Alzheimers sjukdom. Man såg också dos-responssamband, dvs ju högre grad av följsamhet till medelhavsmat desto lägre risk.

För mer information, kontakta gärna:
Nathalie Nylén, Di Luca & Di Luca, telefon 08- 556 945 10, nathalie.nylen@diluca.se

För frågor som rör omnämnda vetenskapliga studier eller hälsofrågor, kontakta gärna:
Mai-Lis Hellénius, telefon 08-517 731 90 eller 070-439 01 92, mai-lis.hellenius@ki.se

Kort presentation av:
Fernando Di Luca - Missionär för medelhavsmat i allmänhet och olivolja i synnerhet. Har bl a belönats med Gastronomiska Akademiens diplom (2003), Allt Om Mat:s Gyllene Gaffeln (2004), Sandahl Foundations diplom (2005), Magnoliapriset (2009).

Mai-Lis Hellénius - Professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska Institutet. Har bl a hedrats med utmärkelser från Internationella Kardiologföreningen (1991), Mosby Year Book, USA (1995), Pujo Symposium (2001) och Horse Collar Knights (2007).