Di Luca & Di Luca återkallar Mortadella från manuella delikatessdiskar

Di Luca & Di Luca återkallar ett begränsat parti felmärkt Mortadella som sålts sedan 3 juni i ett 30-tal ICA-butiker, både över delikatessdisk samt butikspackad i charkdisken. Produkten innehåller pistagenötter, vilket inte framgår av produktmärkningen. Pistagenötter är en allergen, som måste deklareras. Pistagenötterna är synliga i Mortadellan och vi uppmanar därför konsumenter som är allergiska mot pistagenöt att reklamera varan om man har köpt denna produkt efter 3 juni 2024.

Di Luca & Di Luca beklagar det inträffade och uppmanar drabbade konsumenter som köpt produkten att kontakta Di Lucas kundtjänst på tel 08-643 70 10 eller via mejl dilucakundtjanst@diluca.se . Telefonen är öppen måndag – fredag 09-12. Kunder har även möjlighet att reklamera produkten till den ICA-butik där den köptes.

Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen, säger Catarina Edwardsson, kvalitetsansvarig Di Luca & Di Luca AB, tel 08-556 942 55.

Lista över ICA-butiker där produkten sålts:

ICA Supermarket Fäladstorget, Lund

ICA Kvantum Hovås, Hovås

ICA Supermarket Bengtsson, Strängnäs

ICA Kvantum Viksjö, Järfälla

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet . Företaget ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se

Helene Rehnberg

Chef Inköp & Kvalitet 0765264204