Philips förlänger avtal med DHL

Philips förlänger avtal med DHL

Stockholm, 25 maj 2011: Philips, ett företag inom hälsa och välbefinnande och världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus, väljer att förlänga sitt avtal med DHL Supply Chain i ytterligare tre år. DHL Supply Chain hanterar Philips Consumer Lifestyles hela nordiska lagerverksamhet vid sitt nya högsäkerhetslager i Torsvik utanför Jönköping.

Redan 2004 valde Philips DHL som partner inom tredjepartslogistik och distribution. Under årens lopp har uppdraget utökats och inbegriper nu konsumentprodukter såsom hushållsprodukter, personvårdsprodukter samt ljud och bild. Det förlängda avtalet betyder att DHL Supply Chain fortsättningsvis har ansvaret för lagerdelen av kedjan, vilket omfattar intag, lagring, transportplanering samt utleveranser täckande Philips Consumer Lifestyles nordiska marknad.

−Vi ställer höga krav på leveransprecision och flexibilitet. Detta både för att kunna tillgodose våra kunders krav och för att hantera affärsområdets volymvariationer. DHL kan nu bättre anpassa lagerlösningar utifrån våra krav eftersom vi flyttat till en modern lagermiljö, säger Peter Jangenfeldt, ansvarig för Supply Chain på Philips Consumer Lifestyle Nordic.

DHL Supply Chains högsäkerhetslager i Torsvik är DHL:s center för elektronikgods. Philips Consumer Lifestyles produkter kräver noggrann processhantering och hanteringsvolymen räknas i en omsättning på drygt 95 000 pallar per år. Kraven från de butiker och elektronikkedjor som DHL distribuerar Philips produkter till är starkt skiftande och produkterna har variationer i volymmängd utifrån de olika säsongerna.

−Vi är mycket glada över att få fortsatt förtroende av Philips som logistikpartner. Det är en viktig kund för oss som vi har starkt fokus på och ett utmanande uppdrag med tanke på att vi hanterar stora volymer och med det även behöver anpassa bemanning och säkerställa transporter. Vi har kunnat tillmötesgå Philips höga krav på kvalitet och flexibilitet, och med flytten till nya lagret i Torsvik kommer vi nu att kunna utveckla hela varuflödeskedjan ytterligare för Philips och skapa långsiktiga lösningar, säger Erik Trautmann, Commercial Manager DHL Supply Chain.

Lageranläggningen i Torsvik utanför Jönköping har den högsta TAPA A-klassificeringen och skyddas enligt säkerhetsklass 3, vilket innefattar att byggnaden har stängda grindar, avancerad kameraövervakning, passagesystem samt bemannad vakt.

– Slut –

För ytterligare information kontakta: Erik Trautmann, Commercial Manager DHL Supply Chain Mobil: 0709-345034 E-post: erik.trautmann@dhl.com

Jenny Sundberg, Press Coordinator DHL Supply Chain Tel: 08-543 45 744 Mobil: 0709-345 923 E-post: jenny.sundberg@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, bidrar med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2010 hade koncernen en omsättning på över 51 miljarder euro.