Peter Hesslin ny nordisk vd DHL

Peter Hesslin ny nordisk vd DHL

Peter Hesslin är ny vd för DHL Freights verksamhet i Norden.

Stockholm, 9 april: DHL Freight, ett av världens ledande logistikbolag, har utnämnt Peter Hesslin till verkställande direktör för DHL i Norden med ett övergripande ansvar för de nordiska länderna, inklusive Baltikum. Peter kvarstår som vd för Sverige och tillträdde sin nya roll den 1 mars 2014.

Peter Hesslin efterträder Ole Ringheim som valt att lämna DHL för nya utmaningar.
Peter har en lång erfarenhet inom DHL bakom sig. Han började sin karriär på DHL 1992, då med paketsortering på DHL Express i Malmö. Sedan dess har han innehaft ett flertal ledande positioner både i Sverige och internationellt. 2012 tillträdde Peter rollen som vd för Sverige.

–  Jag har genom åren lärt känna Peter och vi har sedan 2012 haft ett nära samarbete. Peters personliga engagemang och hans målmedvetenhet har utvecklat DHL Freights verksamhet mycket under åren. Jag är mycket glad över att Peter tackat ja till rollen, säger Amadou Diallo, CEO, DHL Freight.

DHL Freight är en av DHL:s fyra affärsenheter inom det globala transport- och logistikföretaget. Freight hanterar inrikes- och utrikestransporter på väg och järnväg, samt pakettjänster för privatpersoner genom det rikstäckande nätverket av Service Point-ombud i hela Sverige.

–  Jag ser fram emot en ny utmaning inom koncernen och det är med stor stolthet men tillika ödmjukhet jag nu axlar den nya rollen. Branschen har genomgått stora förändringar under de tjugo år jag varit med och jag kommer nu att fokusera på att hitta synergier oavsett geografiska gränser. DHL Freight ska vara marknadsledande inom service och kvalitet, och vi strävar efter att erbjuda den absolut bästa kundupplevelsen i branschen, säger Peter Hesslin, ny VD på DHL Freight Norden.

Slut

Presskontakt:

Stina Petrini, informationschef
DHL Freight (Sweden) AB
Tel: 08 – 54 345 669
E-post: stina.petrini@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 285 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2013 hade koncernen en omsättning på mer än 55 miljarder euro.