GI-gurun Paulún går över till DHL-metoden - Hälsosajten Yess väljer DHL SERVICE POINT

Stockholm 5 juni 2008. DHL Express har ingått ett rikstäckande avtal med Fredrik Paulún kring den webbaserade hälsobutiken Yess.se. Genom DHLs rikstäckande distributionsnät kan svenska folket, via bland annat lokala mat, bensin och videoaffärer men också ICA-, 7-Eleven, Pressbyråbutiker, hämta alltifrån böcker om kost och motion och stegräknare till produkter för naturlig skönhet

I ett samhälle där gym växer upp som svampar ur jorden har GI-gurun Fredrik Paulúns hälsorelaterade webbutik Yess.se sett snabbt växande efterfrågan. Som direkt effekt ställs nya krav på skalbara, effektiva och säkra transportlösningar direkt till slutkund. Och i dagarna stod det alltså klart att Yess.se har valt att ge DHL Express ensamrätt på alla transporter över ett kilo.

- I takt med ökad automatisering får människan allt mindre motion i sin yrkesroll. Detta har gjort att intresset för rådgivning kring kost och motion exploderat, vilket i sin tur driver Yess.se:s försäljning. För en snabbt växande webbutik är effektiva transportlösningar centralt. Och därför har vi beslutat oss för att välja DHL Express och deras koncept SERVICE POINT, säger Fredrik Paulún, en av Sveriges främsta näringsfysiologer.

Initialt beräknas avtalet omfatta uppemot 3 000 paket per år. Dock tyder mycket på att det kan bli tal om betydligt högre siffror än så. Detta då Paulún även har valt att anlita DHLs företagstjänst, Europremium, samt DHL pall.

- I och med att vi kan erbjuda en kontaktyta och ett bokningssystem för B2B-, B2C och C2C*-transporter ser vi en snabbt växande merförsäljning från befintliga kunder. Samtidigt hör mängder av potentiella DHL-kunder av sig och känner sig nyfikna på SERVICE POINT-konceptet. Ett bra exempel rör Paulún och hans webbutik Yess.se, säger Lars Jordahn, VD på DHL Express Sverige.

Det var i slutet av förra året som DHL Express introducerade tjänsten SERVICE POINT, som gör det möjligt för såväl privatpersoner som företag att skicka inrikespaket på ett smidigt, snabbt och säkert sätt. Totalt består SERVICE POINT-nätet av närmare 1 300 in- och utlämningsställen och täcker alltifrån bensinstationer, kiosker och videobutiker till ICA-Handlare, Pressbyrån- och 7-Eleven-butiker. Planen är att utöka antalet in- och utlämningsställen successivt och framför allt etablera ytterligare in- och utlämningsställen på platser där konsumenter efterfrågar snabb paketservice. Information om DHL SERVICE POINT finns på www.dhl.se och på bloggen Alla dessa paket och pallar.

- DHL Express kan erbjuda företag och privatpersoner över hela landet ett heltäckande distributionsnät med hög leveranssäkerhet, smidig godssökning samt sms- och e-postavisering. Från och med juni månad erbjuder vi även traditionell brevavisering då vissa kunder har efterfrågat detta, fortsätter Lars Jordahn.

För ytterligare information kontakta:
Cornilla von Plomgren
Informationschef, DHL Express (Sweden) AB
Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80
Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com

Om DHL:
DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen. Cirka 300 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2007 hade koncernen en omsättning på 63 miljarder euro.

B2B = Business-to-Business
B2C = Business -to-Consumer