DHL transporterade nya Mercedes S-klass till sin världspremiär

Daimlers flaggskeppsmodell i premiumklassen transporterades med flyg under strikt hemlighetsmakeri till sin internationella premiär.

Stockholm 20 maj 2013: DHL, världens ledande leverantör av logistiktjänster, har levererat den senaste generationen av Mercedes S-klass till sin internationella premiär som gick av stapeln den 15 maj 2013 i Hamburg. Lyxbilen transporterades i ett A300-600 DHL fraktflygplan direkt från Mercedes-Benz fabrik i Stuttgart till förorten Finkenwerder i Hamburg. Där presenterades den för första gången till cirka 700 kunder, återförsäljare och journalister.

– Denna efterlängtade presentation är en särskild betydelsefull milstolpe för Mercedes, så vi har mycket högt ställda förväntningar när det gäller bilens säkerhet under transport samt den konfidentiella hanteringen av information. Vi är glada att vi, sedan många år, har DHL som partner som uppfyller samma höga kvalitetskrav som vi ställer på oss själva och som vi kan ha det största förtroende för, säger Jörg Howe, kommunikationschef Daimler AG.

DHL samarbetade mycket nära med Mercedes-Benz för att transporten av den nya bilen till Hamburg skulle vara säker. DHL:s medarbetare, säkerhetspersonal från Mercedes-Benz fabriken och ett särskilt kamouflagesystem för bilen gjorde att transportens extremt krävande säkerhetskrav uppfylldes.

– Efter våra många år av samarbete med Daimler, är vi mycket stolta över att ha transporterat den främsta modellen i Mercedes-Benz sortiment till sin officiella internationella avtäckning. Detta mycket speciella uppdrag är ytterligare ett bevis på det förtroende som branschledande företag, som till exempel Mercedes, har för våra produkter och människor, sade Fathi Tlatli, President Global Sector Automotive, DHL Customer Solutions & Innovation.

DHL samarbetar med Mercedes-Benz sedan många år. DHL:s olika affärsenheter levererar logistiklösningar som uppfyller de särskilda kraven från detta sedan länge etablerade och starka varumärke. DHL:s omfattande produktportfölj innehåller tjänster såsom just-in-time leveranser för produktionsanläggningar och logistik för reservdelar.

Du hittar pressmeddelandet för nedladdning på engelska samt ytterligare information på http://www.dp-dhl.com/pressreleases.

Mediakontakt:
DHL Media Relations
Juliane Ranft
Telefon: +49 (0) 228 182-99 44
E-post: pressestelle@deutschepost.de
På internet: www.dp-dhl.com/press

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 285 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2012 hade koncernen en omsättning på 55 miljarder euro.