DHL skördar framgångar inom B2C-transporter åt näringslivet

Rikstäckande DHL-nät ger gräddfil för reklamare att nå slutkund Stockholm, 8 maj 2008. DHLs storsatsning på privatmarknaden, SERVICE POINT, har burit frukt. Förutom att alltfler svenskar börjar känna till och använda DHLs 1 300 in- och utlämningsställen ökar även intresset hos renodlade B2C-leverantörer. Ett exempel rör CeTeL Cargo Management, som genom SERVICE POINT erbjuder reklamföretag som Ratius direktleverans till slutkund. DHL Express satsning på konsumentmarknaden fortsätter. På kort tid har bolaget skapat ett rikstäckande nät av närmare 1 300 in- och utlämningsställen, där ICA-handlare, Pressbyrå- och 7-Eleven-butiker utgör väsentliga delar av nätet. Samtidigt pågår en parallell satsning där DHL Express hjälper näringslivet med leveranser till privatpersoner och ett bra exempel på detta är Märsta-baserade CeTeL Cargo Management, ett företag som riktar sig till tryckeribranschen. – Vår verksamhet går ut på att fungera som reklam- och tryckeribranschens transport- och logistikavdelning, vilket gör att vi har fullt mandat att välja transportlösningar åt våra kunder. Och genom DHL SERVICE POINT har vi breddat vårt erbjudande så att vi kan hjälpa kunder med leveranser direkt ut till slutkund i samband med större reklamkampanjer, säger Joakim Ejander, VD på CeTeL Cargo Management. CeTeL har bland annat använt SERVICE POINT för att erbjuda reklamföretaget Ratius direktleveranser till privatpersoner. Ratius fokuserar bland annat på expo- & event-marketing och erbjuder lösningar inom designade mässmontrar, profilerade utomhusprodukter samt dekor, text och bild och naturligtvis även lagerhållning, administration och distribution av expomaterial. DHL Express satsning på konsumentmarknaden inom ramen för SERVICE POINT kan indelas i två huvudsakliga grupper: Consumer-to-Consumer, C2C och Business-to-Consumer, B2C. Vad gäller C2C så har DHL sedan tidigare exempelvis träffat ett samarbetsavtal med Sveriges största auktionssajt, Tradera, som har cirka 1,2 miljoner kunder. När det gäller B2C går satsningen ut på att erbjuda företag över hela landet enkla och utökade transportmöjligheter. För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com Om DHL: DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHLs internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela världen. 285 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2006 hade koncernen en omsättning på 60 miljarder euro.