DHL och Ogilvy i revolutionerande TV-kampanj kring tidspress

Broadway-skådis ska lära svenskar att DHL når hela Europa innan lunch Stockholm, 9 maj 2008. Nu når DHLs prisbelönta TV-kampanj Because Time Matters Sverige. Under tre veckor kör DHL reklamspotar på bästa sändningstid i en rad kanaler. Bakom kampanjen står Ogilvy Sverige, som ihop med DHL Express utformat kampanjen i Bryssel, castat skådespelare i USA och slutligen filmat i Sverige. DHL Express Sverige tar TV-mediet till hjälp för att höja svenskarnas kunskaper om att transporter som når avsedd destination innan lunch bör ses som en självklarhet. – Vi använder humoristisk TV-reklam för att visa hur vi blir alltmer beroende av tid och att snabba transporter är ett smart sätt för att spara tid. På detta sätt hoppas vi att tjänsten Express 12:00 hamnar i svenskarnas medvetande och att kunskapen höjs om att DHL täcker så gott som samtliga orter i Europa före 12:00, säger Ulf Gejhammar, försäljnings- och marknadsdirektör på DHL Express i Sverige. Under en period av tre intensiva veckor kör DHL Express regelbundet en trojka TV-reklamfilmer: The Meeting, Yes, Yes, Yes och I Totally Agree. Dessa rullar bland annat i TV4, Kanal 5, TV6 och TV8, men även på webben via DI.se och Transportnet. Den gemensamma nämnaren för filmerna är tidspressade Greg som ständigt letar nya metoder att spara tid. Bakom kampanjen står reklambyrån Ogilvy. – Det är ett klassiskt Business-to-business-upplägg, men vad som gör reklamen extra speciell är att vi har utformat den tillsammans med DHL Express i Bryssel, castat skådespelare i USA och fått fram en Broadway-skådis för huvudrollen. Därefter har själva filmandet skett i Sverige med både amerikanska och svenska skådespelare, säger Martin Agebrandt, europaansvarig för kampanjen på Ogilvy Sverige. Förutom TV-reklam och banners har en särskild webbsida utformats för att stöda kampanjen kring Express 12:00: www.dhltime.se. Även denna har syftet att visa hur viktigt det är att spara tid och att få in detta i folks medvetande. Greg gör alltifrån att krympa långa texter till ett minimum till att knäcka och böja laddningsmätare på mitten. – Sedan tidigare är Greg-kampanjen nominerad inom filmkategorin för Guldägget och har även utsetts till månadens kampanj i Resumé. Och då gäller det att komma ihåg att utmärkelserna har skett innan reklamkampanjen ens har hunnit köras i Sverige, säger Martin Agebrandt. DHL har bland annat prövat kampanjen på fokusgrupper i exempelvis London och Paris och den tas emot väldigt bra. – Jag tror att den lite smått sarkastiska, men ända sköna humorn, även kommer att tas emot bra i Sverige. Det känns verkligen extra kul att det rör sig om TV-reklam med tanke på att det var hela fyra år sedan som vi genomförde en större TV-kampanj i Sverige, säger DHL Express ansvarige och tillika en av upphovsmakarna till kampanjen, reklamansvarige Kalle Eliasson.