DHL investerar i hälsa – förebyggande hälsa

DHL har inlett ett samarbete med SpiritGruppen AB för att än mer aktivt värna om medarbetares hälsa. Målet att skapa en ännu bättre arbetsmiljö, ökad arbetstrivsel och långtidsfriska medarbetare. Detta genom att proaktivt arbeta med hälsoutveckling kombinerat med en för alla medarbetare enhetlig företags-hälsovård i hela landet. Under våren 2005 har DHL i Sverige tecknat ett samarbetsavtal med SpiritGruppen AB. Syftet är att DHLs medarbetare, oavsett arbetsplats, lätt ska kunna komma i kontakt med ett lokalt företag inriktat på företagshälsa och förebyggande hälsovård. Behandlingsmetoder och program ska vara enhetliga för alla medarbetare. Det nya avtalet med Spirit, som har en holistisk syn på hälsa, innebär bland annat; · Genomförande av individuella så kallade balansprofiler · Hälsokontroller för nattarbetare · Traditionella hälsokontroller · Hälsokontroller för nyanställda medarbetare · Drogtester · Tillgång till experthjälp vid rehabilitering Det individuella programmet Spirit Balans är ett individuellt treårigt program vars mål är att få individer att må bättre med utgångspunkt från varje persons livsstil och situation. Programmet skapar möjligheter att nå balans inom områden som kost, aktivitet, sömn, relationer och egen tid. Balansprofiler är ett erbjudande till DHLs personal, samtliga tillsvidare- och provanställda. Alla som vill får genomgå programmet - de som aldrig är sjukskrivna men som vill må bättre och förebygga framtida problem, men även de upplever att de behöver få hjälp med att hitta vägar till ett ökat välbefinnande. – Det här är en stor satsning för DHL. Genom att arbeta med balansprofiler ger vi våra medarbetare möjlighet att må bättre samtidigt som vi som bolag, när programmet är genomfört, får en hälsoprofil på organisationsnivå. Utifrån den kommer vi att kunna göra analyser och därmed vara än mer effektiva med aktiviteter kring hälsa och arbetsmiljö, säger Liselotte Bergmark, chef för Human Resources. Under hela samarbetet kommer det att ske en kontinuerlig uppföljning av det förebyggande hälsoarbetet och företagshälsovården. Effekter och resultat förväntas bli synliga i den regelbundna statistik över sjukfrånvaro, genomgång av Spirit Balans, rehabiliteringsfall, resultat av drogtester mm som kommer att tas fram. Det är en mycket engagerad ledning som nu följer resultaten från denna satsning på DHLs medarbetare. – Genom att vi nu satsar alltmer på att utveckla vår hälsa kan vi hjälpa medarbetare att hitta motivationen till en bättre livsstil. Välmående skapar motivation och ökad motivation bidrar till bättre resultat. Ytterligare en effekt som vi hoppas få av denna investering är minskad sjukfrånvaro, fortsätter Liselotte Bergmark. – Medarbetare är företagets viktigaste resurs, men många gånger även den största kostnaden. Därför har vi valt att investera i ett samarbete som ska ge kvalitet både i arbetet och privat för vår personal. Det finns ett samband mellan ett välmående företag och långtidsfriska medarbetare. Friska medarbetare bidrar till fungerande relationer med kunder, vilket i sin tur skapar lönsamhet, säger Lars Sundman, VD för DHL Express. Deutsche Post World Net är världens ledande logistikkoncern. De integrerade företagen Deutsche Post, Postbank och DHL erbjuder skräddarsydda, kundanpassade möjligheter för hantering och transport av gods, information och betalningar genom ett globalt nätverk med lokal styrka och kännedom. Deutsche Post World Net är också ledande leverantör av tjänster inom direktmarknadsföring, med en unik portfölj av resurseffektiva outsourcing- och systemlösningar för brevhantering. Omkring 380 000 medarbetare i mer än 220 länder och territorier över hela världen bidrog till en omsättning på 43 miljarder EURO (58 miljarder dollar) under 2004. Presskontakt Cornilla von Plomgren DHL i Sverige tel: 08 543 45 206 mobil: 070 632 32 80 email: cornilla.vonplomgren@dhl.com