DHL i Baltikum och DHL i Norden bildar slagkraftig

DHL i Norden och Baltikum går samman i en region den 1 april. Genom samgåendet skapas en slagkraftig logistikpartner i det nya, utvidgade Europa. Kunder till DHL i Norden får därmed även tillgång till koncernens transport- och logistiktjänster i Baltikum, samt till transporter till och från Ryssland. DHL i Baltikum har drygt 300 medarbetare fördelade på kontoren i Tallin, Riga, Klaipeda, Vilnius, Kaunas och Tartu. Godsterminaler finns i Tallin, Riga och Vilnius. DHL hanterade drygt en halvmiljon försändelser i de baltiska staterna Estland, Lettland och Litauen under 2003. Efterfrågan på transporter i regionen ökar stadigt – och spås fortsätta att öka. - Efter den 1 maj när Estland, Lettland och Litauen blir EU-medlemmar tror vi på en stark uppgång i godsflödena till och från Baltikum, säger Carl-Eric Lindström, Area Manager, DHL Baltic States. Fördelarna för våra kunder blir många. Exempel försvinner all tidskrävande tullhantering, vilket innebär att transporter till och från våra kunder går snabbare. DHL i Baltikum har marknadens bredaste serviceutbud. DHL hanterar och transporterar bland annat expressdokument och expresspaket, skrymmande och ömtåligt gods, validerade läkemedelsprover, stora containrar och specialförpackade möbler och vitvaror - samt farligt och tempererat gods. Dessutom erbjuds lagerhantering med olika tilläggstjänster i ett utbud som skräddarsys efter våra kunders behov. - Det är med stor glädje som DHL Express i Norden välkomnar DHL i Baltikum till det nordiska området. Fördelarna för DHLs kunder blir många. Vi har erfarenhet och kunskap om Baltiskt infrastruktur och näringsliv. Vi är väl etablerade i dessa stater som går en mycket spännande och utvecklande tid till mötes, säger Bill A. Blomquist, koncernchef DHL Express Nordic. - Slut - Om DHL DHL är världens ledande express- och logistikföretag som erbjuder innovativa och skräddarsydda lösningar från en och samma leverantör. Med världsomspännande kunskap om logistiklösningar, express-, flyg- och sjöfrakt samt landtransporter kombinerar DHL sitt världstäckande nät med djup förståelse för lokala marknader. DHLs harmoniserade internationella nätverk sammanbinder mer än 220 länder och områden världen över. DHL fortsätter att vara i framkant när det gäller teknologi och med mer än 170.000 motiverade medarbetare garanteras snabb och pålitlig service som syftar till att överträffa kundernas förväntningar DHL har sitt huvudkontor i Bryssel, Belgien, och ägs till 100 % av Deutsche Post World Net. www.dhl.com Presskontakt: Cornilla von Plomgren DHL i Norden tel: + 46 8 54 345 206 mobil : + 46 70 632 32 80 email: cornilla.vonplomgren@dhl.com