Deutsche Post DHL skickar sitt Disaster Response Team till Nepal inom 48 timmar efter jordbävning

Volontärteamet tillhandahåller logistiksupport på Tribhuvan Katmandu internationella flygplats för att bistå med hjälpinsatser efter den förödande jordbävningen.

Singapore, 29 april 2015: Deutsche Post DHL (DPDHL), världens ledande logistikleverantör, har skickat sitt Disaster Response Team (DRT) till Katmandu, Nepal, efter den massiva jordbävning med en magnitud på 7.8, som hittills har krävt tusentals liv utöver de som skadats allvarligt. Det internationella biståndssamfundet förbereder sig nu för att flyga in varor som är av akut behov såsom teknisk utrustning, mat och vatten. DPDHL:s DRT kommer att bistå med logistikstöd för att hantera all inkommande internationell hjälp på flygplatsen i Katmandu för vidare distribution av lokala och internationella organisationer inom landet.

– Den massiva omfattningen av förstörelsen från jordbävningen i Nepal har handikappat infrastrukturen enormt och skadat vägar och lokala flygplatser, vilket skapar en stor logistisk utmaning för alla hjälpinsatser, säger Frank Appel, global vd Deutsche Post DHL. Det är en kamp mot tiden för att rädda dem som fortfarande är fångade i spillrorna samt dem i brådskande behov av kritisk assistans och bekvämligheter som medicinsk hjälp, mat och vatten. Den plötsliga tillströmningen av förnödenheter på flygplatsen i Katmandu utmanar den lokala kapaciteten att distribuera dessa varor inom en rimlig tid till mottagarna. Detta är det specifika logistikstöd som vårt DHL Disaster Response Team kommer att tillhandahålla på flygplatsen. Vårt team består av välutbildade frivilliga som levererar logistikexpertis för att hjälpa samordna katastrofbistånd på flygplatsen för vidare distribution till offren så snabbt som möjligt.

Ett team från DRT bestående av frivilliga DHL-anställda från länder som Bahrain, Belgien, Dubai, Indien, Malaysia och Singapore anlände i Katmandu, Nepal, den 27 april och stöds av Gagan Mukhia, vd för DHL Express i Nepal. Teamet kommer att arbeta med FN:s samordning av humanitära frågor (UNOCHA) för att mobilisera och samordna de humanitära hjälpinsatserna i Nepal.

– I efterdyningarna av en katastrof kan flygplatser lätt bli flaskhalsar som försenar spridningen av akuta förnödenheter, säger Chris Weeks, DHL Director för humanitära frågor. I dessa situationer kan logistikexpertis göra en enorm skillnad i att samordna inkommande leveranser, och därmed rädda liv genom att säkerställa en snabb och organiserad hantering av allt stöd. Det finns dock en hög grad av kompetens och beredskap i Nepal för att ta itu med följderna då vi under 2010 genomförde en “Get Airports Ready for Disaster” (GARD) utbildning tillsammans med lokala nepalesiska myndigheter och FN.

GoHelp är ett katastrofhanteringsprogram inom Deutsche Post DHL som innefattar programmen “Get Airports Ready for Disaster” (GARD) och naturkatastrofinsatser via Disaster Response Teams (DRT). I ett samarbete med FN sedan 2005, ger Deutsche Post DHL sin kärnkompetens inom logistik, sitt globala nätverk och kunnande från sina anställda gratis till FN. Hittills har GARD genomförts, tillsammans med FN, på mer än 25 lokala flygplatser i länder som Armenien, Bangladesh, Dominikanska Republiken, El Salvador, Indonesien, Jordanien, Libanon, Nepal, Panama, Peru, Filippinerna, Turkiet och Sri Lanka. I samarbete med UNOCHA, har DPDHL-koncernen också etablerat ett globalt nätverk av Disaster Response Teams för att stödja flygplatser i händelse av en naturkatastrof. DRT-nätverket består av över 400 utbildade DHL-volontärer, som kan sändas ut inom 72 timmar. Sedan 2005 har DRT använts över 30 gånger runt om i världen, med den senaste utplaceringen i Vanuatu efter förödelsen som orsakats av cyklonen Pam i mars 2015.

– Slut –

Mediakontakt:
DHL Asia Pacific & EEMEA
Corporate Communications and Responsibility
Belinda Tan
E-post: apeemeamediarelations@dhl.com

Deutsche Post DHL Group
Corporate Communications and Responsibility
Christina Müschen
E-post: pressestelle@dpdhl.com

www.dpdhl.com

Follow us at: www.twitter.com/DeutschePostDHL

Deutsche Post DHL – världens ledande post- och logistikkoncern

Deutsche Post och DHL erbjuder en unik tjänsteportfölj inom logistik (DHL) och posttjänster (Deutsche Post). Koncernen tillhandahåller standardiserade produkter och tjänster, men också innovativa och skräddarsydda kundlösningar världen över. Cirka 480 000 medarbetare fördelade på över 220 länder och territorier skapar tillsammans ett globalt nätverk med fokus på service, kvalitet och hållbarhet. Deutsche Post DHL tar sitt samhällsansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning. Koncernens omsättning uppgick 2014 till 56 miljarder euro.

Tysklands främsta postleverantör. Hela världens logistikföretag.