Hyllade musikalen Next to Normal spelas på Malmö Opera mellan den 15 mars och den 1 juni. Foto: Camilla Rehnstrand.

Sjukt mycket bra på Malmös scener

En musikal om psykisk ohälsa, kan det verkligen vara något? Om det kan! När Next to Normal intar Malmö Opera den 15 mars är det efter att ha firat stora triumfer på Broadway, vunnit Pulitzerpris och Tony Awards och gjort succé på scener över hela världen.

"Säsongens bästa nya musikal – överlägset”, kallades den av Rolling Stone vid Broadwaypremiären 2009 och New York Times beskrev den som en "feel-everything-musikal”.

Handlingen kretsar kring familjen Goodman som lever ett normalt medelklassliv. Eller, nästan normalt, då mamman Diana i många år kämpat med sin bipolära sjukdom. Föreställningen pendlar mellan skruvat familjedrama à la Woody Allen och finstämd gestaltning av ett viktigt ämne. Skratt, gråt, ångest, sorg, lyckorus – och medberoende.

Uppsättningen regisseras av Malmös musikalkung Ronny Danielsson och på scenen står bl a Åsa Fång och Oscar Pierrou Lindén. Musiken är skriven av Tom Kitt och manus och sångtexter av Brian Yorkey, i översättning av Calle Norlén.

Mer på Malmöscenen i mars:

Mitt om natten– succémusikalen med danske Kim Larsens och Gasolins största hits får nypremiär på Nöjesteatern den 14 mars.

Viktoria Tolstoy – 19 mars blir det releasekonsert på Palladium för jazzsångerskans egenproducerade album ”Stealing Moments”.

The Dire Straits Experience – tidigare Dire Straits-medlemmen Chris White tar sin turné ”Shiver In The Dark” till Slagthuset den 25 mars.

Common Ground – ett mäktigt koreografiskt schackspel av nederländska koreografen Anouk van Dijk med två dansare från Skånes Dansteater. 27–28 mars.

Bränder– ny thriller-pjäs à la True Detective av Wajdi Mouawad om ett tvillingpar som besöker moderns hemland efter hennes död. Om familj, arvsynd, krig och kärlek. På Intiman till 18 april.