Karin Mårtensson mottog diplomet av Kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh. Foto Fredrik Johansson.

Årets Malmöprestation tilldelas Karin Mårtensson

Destinationssamverkan Malmö AB (DSM) delar årligen ut priset Årets Malmöprestation i syfte att uppmärksamma insatser som attraherar fler besökare till Malmö och bidrar till att uppfylla DSM:s vision om att göra Malmö till en av Europas mest besöksvärda destinationer.

Årets Malmöprestation 2023 har idag, 7 december, tilldelats Karin Mårtensson med motiveringen:

”För sin drivkraft och outtröttliga energi och envishet har Karin Mårtensson gång på gång medverkat till att Malmö har fått fantastiska evenemang, nu senast Eurovision Song Contest 2024. Hon har alltid destinationen Malmös bästa för sina ögon och hennes motto är ”Nu tar vi på oss Malmöhatten”. Karin har varit den trygga och stabila motorn sedan 2007 när Percy Nilsson lockade ner henne från Göteborg. Det är vi innerligt tacksamma för!"

Till vardags är Karin Mårtensson VD på Malmö Arena. Hon är tillika styrelseordförande i just DSM. Innan hon värvades till Malmö Arena verkade hon i 17 år som VD på Scandinavium i Göteborg.

Juryn för Årets Malmöprestation 2023 har bestått av vice ordförande i DSM Jens Lyckman, Anders Murmark, Nina Lund, Fredrik Lantz, Emma Bjuvenhed, Sasa Vejzovic och Anna Wittgren. Utöver äran erhåller Karin Mårtensson ett diplom.

– Styrelsen är jättenöjd med valet av Karin Mårtensson. Karin är en stark bidragande kraft till att Malmö återigen får Eurovision Song Contest. Vi är dessutom glada eftersom vi har lyckats lura Karin! Hon trodde att Disgusting Food Museum skulle vinna i år. Det har varit ett stort hemlighetsmakeri eftersom Karin både är nyfiken och vill ha koll, säger Jens Lyckman.

Priset delades ut av Kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh i samband med den traditionsenliga grötfrukosten på Rådhuset för medlemmar i DSM och medarbetare i Malmö stad.

– Jag blev verkligen grundlurad! Jag brukar känna av om något är på gång men hade inte en susning om detta, säger Karin Mårtensson. Jag gratulerade dessutom Disgusting Food Museum som höll god min. Naturligtvis känner jag mig både stolt och hedrad även om jag anser att alla aktörer gör Malmö mer attraktivt tillsammans. Men jag är mycket glad för utmärkelsen.

Till tidigare års pristagare hör bland andra Caroline Seger, Steve Angello och Staffan Götestam.

Projektledare Besöksnäringen, Omvärld och Näringsliv
Malmö stad