Pressinbjudan: Kalmar och Mörbylånga utmanar varandra i Sundfejden

Pressinbjudan: Kalmar och Mörbylånga utmanar varandra i Sundfejden

Kalmar och Mörbylånga har sedan många år tillbaka ett gott samarbete kring Ironman Kalmar, som går genom båda kommunerna. Nu utmanar de två kommunerna varandra i kortdistanstävlingen 4:18:4, som går under Ironmanveckan. Den interna tävlingen har namnet Sundfejden!

Media är välkomna till en pressträff då vi berättar mer om Sundfejden och då det finns möjlighet att intervjua de två lagens deltagare.

Tid: 29 juli, kl. 13.30
Plats: Calmar Stadshotell

Lag Kalmar
Malin Wollin, författare, skribent och poddare, Kalmar (simning)
Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun (cykling)
Marcus Larsson, chef Möten och evenemang, Destination Kalmar (löpning)

Lag Mörbylånga
Magnus Bremefors, företagare, Öland (simning)
Ulrik Branden, kommunstyrelsens vice ordförande i Mörbylånga kommun (cykling)
Karin Berggren, bildningschef och skolchef i Mörbylånga kommun (löpning)

– Ironmanveckan är inte bara viktig för Kalmars och Ölands besöksnäring, evenemanget har också stora folkhälsoeffekter eftersom det lockar många att börja träna inför en egen utmaning. 4:18:4 är ett väldigt bra komplement till fulldistansloppet, eftersom nästan alla kan vara med. Dessutom ger det både intäkter och nya medlemmar till föreningarna i Kalmar och Mörbylånga. Vi vill därför haka på alla de företag och föreningar som har anmält sig till lagtävlingen i 4:18:4 – och samtidigt passa på att utmana varandra, säger Marcus Larsson, chef för enheten Evenemang och möten, Destination Kalmar.

Om loppet 4:18:4
Kortdistansloppet 4:18:4 (tidigare Kalmar Mini Tri) hålls onsdagen den 14 augusti.
Distanserna är 520 meter simning, 18 kilometer cykling och 4,2 kilometer löpning.
Deltagarna kan välja att genomföra hela loppet själva eller att delta med ett lag, där flera deltagare genomför varsin gren.

För mer information, se:

Eller kontakta:
Marcus Larsson, chef möten och evenemang, Destination Kalmar, tel: 010-357 05 22

Regioner

Destination Kalmar utvecklar, profilerar och marknadsför Kalmar som destination i samverkan med näringslivet och Kalmar kommun. Vi bidrar till att Kalmar är en attraktiv plats året runt både för invånare och besökare.

Marcus Larsson

Chef, enheten Evenemang och möten 010-357 05 22

Vi utvecklar och marknadsför Kalmar.

Destination Kalmar ska på ett hållbart sätt utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som destination i samverkan med näringslivet och Kalmar kommun. Genom destinationsutveckling ska vi bidra till att Kalmar är en attraktiv plats året runt för såväl invånare som besökare.

Vi utvecklar dessutom Kalmar som mötes- och evenemangsdestination och driver Kalmar Turistcenter och Kalmar Gästhamn. I samverkan med Statens fastighetsverk ansvarar vi för verksamheten på Kalmar Slott.

Destination Kalmar

391 26 Kalmar