Gå direkt till innehåll
Kalmar Stadsfest får en extra dag – LF Kalmar presenterar Onzdagen med Danzbanderz och Larz Kristerz

Pressmeddelande -

I år smygstartar Kalmar Stadsfest redan på Onzdagen. Temat är dansband och programmet presenteras av LF Kalmar, som är ny huvudpartner till Kalmar Stadsfest.

På Stortorgets scen kommer vi att få se två omtyckta dansband. Först ut är Danzbanderz, som gör svängiga dansbandsversioner av moderna radiohits. Bandet startade 2020 och har redan hunnit bli en publikfavorit hos musikälskare i alla åldrar – från ungdomar till pensionärer. De har samlat ihop över 20 miljoner streams och har också fått ta emot en guldskiva för sin version av Victor Leksells låt ”Tystnar i luren”.

Efter deras spelning blir det mer traditionell dansbandsmusik med 1970-talsvibbar både i kläder och musik. Då kliver nämligen Larz Kristerz upp på scen. Bandet fick sitt stora genombrott när de vann Dansbandskampen 2008 och har belönats med flera Guldklavar och en Grammis. De har en trogen publik, inte minst i Kalmar där bandet flera gånger har spelat för ett fullsatt Larmtorg.

Onzdagens program presenteras av LF Kalmar, som är ny huvudpartner till Kalmar Stadsfest.
– Kalmar Stadsfest samlar barn, unga och familjer och är en viktig aktivitet för att skapa en positiv kraft och attraktion för boende och besökare i Kalmar och närliggande kommuner. Det känns bra att vi som ett lokalt, kundägt bank- och försäkringsbolag kan vara med och skapa fina och minnesvärda dagar samt bidra till att Kalmar län är en attraktiv plats att leva och bo på, säger Peter Lindvall, vd, LF Kalmar.

Även den internationella matmarknaden i Stadsparken och Axels Nöjesfält vid Jordbroporten kommer att dyka upp redan på Onzdagen. De finns sedan på plats alla stadsfestens dagar, den 7–10 augusti.

– Tack vare LF Kalmar kan vi förlänga folkfesten en dag, vilket vi hoppas blir en trevlig överraskning. Extra kul är det att vi ytterligare kan bredda musikutbudet till att inkludera dansband, som vi vet att många har efterfrågat, säger Marcus Larsson, chef för enheten Evenemang och möten, Destination Kalmar.

Danzbanderz

Larz Kristerz

Om Kalmar Stadsfest
Kalmar Stadsfest 2024 äger rum den 7–10 augusti och arrangeras av Destination Kalmar i samarbete med Kalmar kommun. Huvudpartner är LF Kalmar. Under fyra dagar bjuds Kalmarbor och besökare på konserter och aktiviteter runt om i staden.

Några av de akter vi får uppleva är Carola, Medina, Smash Into Pieces, Nause, Pernilla Andersson, Cherrie, Lisa Ekdahl, Avantgardet och RIX FM Festival.

Se hela programmet på:
kalmarstadsfest.se

Marcus Larsson, chef för enheten Evenemang och möten, Destination Kalmar
Tel: 010-357 05 22, E-post: marcus.larsson@kalmar.com

Peter Lindvall, vd, LF Kalmar
Tel: 073-809 91 15, E-post: Peter.lindvall@LFkalmar.se

Regioner

Destination Kalmar utvecklar, profilerar och marknadsför Kalmar som destination i samverkan med näringslivet och Kalmar kommun. Vi bidrar till att Kalmar är en attraktiv plats året runt både för invånare och besökare.

Marcus Larsson

Chef, enheten Evenemang och möten 010-357 05 22

Vi utvecklar och marknadsför Kalmar.

Destination Kalmar ska på ett hållbart sätt utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som destination i samverkan med näringslivet och Kalmar kommun. Genom destinationsutveckling ska vi bidra till att Kalmar är en attraktiv plats året runt för såväl invånare som besökare.

Vi utvecklar dessutom Kalmar som mötes- och evenemangsdestination och driver Kalmar Turistcenter och Kalmar Gästhamn. I samverkan med Statens fastighetsverk ansvarar vi för verksamheten på Kalmar Slott.

Destination Kalmar

391 26 Kalmar