Vintercampingen ökar i Vemdalen

Vintercampingen ökar i Vemdalen

Vintercampingen blir alltmer populär hos svenska folket och även bland gästerna i Vemdalen. Det bekräftas både av medlemmar i SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagare) och av företrädare för campingarna i Vemdalsområdet.

” – Intresset har verkligen ökat för vintercamping och vid Storhognas Fjällcamping med 105
platser är det 80-90 personer som står i kö för att få en plats”, säger Sven Nyman på Storhogna Fjällcamping.

I hela landet finns 160 campingplatser som är öppna på vintern, 58 av dem ligger dessutom vid en alpin anläggning. SCR har gjort en undersökning bland de vinteröppna campingplatserna som visar att antalet vintergäster har ökat de senaste tre åren, och att campingföretagarna tror att den trenden fortsätter även den här vintern.

Särskilt positiva till framtiden för vintersäsongen är campingföretagarna i Norrland. Där tror hela 72 procent av de vinteröppna campingplatserna att kommande säsong blir bättre än föregående. Den stora högsäsongen för de vinteröppna campingplatserna är över sportlovet, men redan till jul är det många som drar till fjälls med sin husvagn eller husbil.

Anders Lindberg på Vargens camping på Vemdalsskalet bekräftar den positiva trenden; ”- Vi har totalt 120 platser och det är 85 personer i kö.” Nästa år ska Vargens camping utökas med 40 platser och ytterligare 60 platser de kommande åren. År 2011 byggdes också ett nytt servicehus för 5,2 miljoner kronor.

Hede Camping har även ökat de senaste åren, trots att de befinner sig två mil från närmaste skidområde. ”- Den målgrupp som ökat mest är äldre aktiva par och de som åker snöskoter”, säger Annica Ericsson på Hede Camping.

Andreas Edholm, VD Destination Vemdalen AB. Tel. 0730-448 100

Fakta Destination Vemdalen
Destination Vemdalen AB bildades 1 december 2009 och har idag 77 delägare, alla med intresse i destinationen och dess framtida utveckling. Avståndet till Stockholm är 48 mil och Destination Vemdalen är mest känd som en stark skidort med 33 liftar och 54 nedfarter. Sommartid besöker turister Vemdalen framförallt för naturupplevelser och aktiviteter så som ridning, vandring, fiske och golf.

Facebook: vemdalen alla årstider  Web: www.vemdalen.se