Premiärturen med Snötåget anlände till Röjan station

Premiärturen med Snötåget anlände till Röjan station

– Det var länge sedan sist men nu rullar äntligen nattågen på den anrika Inlandsbanan. Vi tror att tåget återigen ska komma att spela en betydande roll för turismutvecklingen. Den äldre generationen minns säkert de stora ankomsterna med turister till Sveg, Röjan, Vemdalen och Hede, säger Peter Ekholm, projektledare på Destination Vemdalen.

Malmö och Göteborg har från och med igår en direktförbindelse, utan tågbyte, med Vemdalen. Det som ett alternativ till Alperna för dem som bor i södra Sverige. Det är också ett miljövänligt och säkert alternativ till att resa med bil. Tågen kommer att avgå från Malmö söndag kväll via Göteborg och Mora till Vemdalen. Från Mora kör tåget utmed Inlandsbanan upp till Röjans station som ligger nästgårds till Vemdalens tre skidområden. För att klara transporterna har Destination Vemdalen investerat i egna liggvagnar.

- Passagerarna sover bort restiden, säger Andreas Edholm, VD för Destination Vemdalen. Vi ser det som mycket viktigt att området nu får tågets slutstation i närheten av våra anläggningar. Det här är också en möjlighet för befolkning i länet att resa till t.ex. Stockholm, Göteborg och Malmö.

- Det är många som har arbetat hårt för att det här ska bli verklighet och det kändes därför extra roligt att kunna välkomna gäster från södra Sverige idag. Det är också viktigt att betona att det här är ett samarbete mellan ett flertal olika aktörer som Inlandsbanan, SkiStar Vemdalen, Destination Vemdalen, TÅGAB, SJ, och Bergs- och Härjedalens kommun.

Under lördagen ankom även det första dagtåget från Stockholm som också är en del i den här satsningen. Det finns nu en daglig direktförbindelse med tåg från Stockholm till och från Vemdalen. Det går också bra att åk från Östersund till Vemdalen med samma tåg som vänder i Östersund.

De nya tågförbindelserna har också resulterat i busstransfer från/till Röjan station och utökad trafik i området lokalt, den s.k. Snöpendeln. Nya busshållsplatsskyltar har satts upp för ändamålet och både gäster och befolkning kan nu röra sig enklare mellan affärer, restauranger, byar och skidbackar.

Andreas Edholm, VD Destination Vemdalen AB. Tel. 0730-448 100

Destinationsportal: www.vemdalen.se

Facebook: vemdalen - alla årstider

Fakta Destination Vemdalen

Destination Vemdalen AB bildades 1 december 2009 och har idag 84 delägare, alla med intresse i destinationen och dess framtida utveckling. Avståndet till Stockholm är 48 mil och Destination Vemdalen är mest känd som en stark skidort med 33 liftar och 55 nedfarter. Sommartid besöker turister Vemdalen framförallt för naturupplevelser och aktiviteter så som ridning, vandring, fiske och golf. Visit Vemdalen AB är ett helägt dotterbolag till Destination Vemdalen AB som har investerat i tågvagnar som transporterar gäster från Malmö/Göteborg.