Dags att Smaka på Vemdalen

Dags att Smaka på Vemdalen

På söndag är dags för den tredje i raden av det härliga matarrangemanget Smaka på Vemdalen som syftar till att samla restauranger, caféer och andra lokala mathantverkare i ett gemensamt ”prova på”-koncept. Varje restauratör får i uppdrag att ta fram en unik 2-rättersmeny som ska gälla under 8 dagar och passa de flesta plånböcker.

Genom åren har det poppat upp en rad olika matarrangemang och matvandringar runt om i vårt avlånga land, främst i städerna. För tre år sedan gjorde de lokala krögarna tillsammans med Destination Vemdalen slag i saken och tog fram ett eget koncept under namnet Smaka på Vemdalen.

– Vi kände att det blir mer unikt att göra en egen grej i nära samarbete med krögarna än att hoppa på ett befintligt koncept som vi måste anpassa oss efter, berättar Linnéa Frisk som är eventansvarig på ortens destinationsbolag.

Smaka på Vemdalen 11-18 april

Eventet berör ett flertal restauranger i Vemdalen med omnejd så det finns gott om möjligheter att prova ett flertal restauranger till förmånliga priser den 11-18 april. Menyerna kan redan nu spanas in här. Härjedalspizza som varit med under Smaka på Vemdalen sedan starten tycker att det är jättekul att vara en del av ett koncept där vi tillsammans visar upp vilka fantastiska restauranger vi har här i området.

– För vår egen del är det även roligt att få bjuda på lite andra smaker än vi normalt har. Ifjol hade vi lokala smaker från Härjedalen och i år bjuder vi på smaker från Turkiet och Pakistan, berättar Jan Sadat som äger Härjedalspizza i Vemdalen.

I Vemdalen följer restaurangerna Folkhälsomyndighetens regler och har utöver det vidtagit tydliga försiktighetsåtgärder under hela vintersäsongen för att minska risken för smittspridning. Ett gott exempel på det är att personalen i området testas varje vecka för att minimera eventuell smittspridning.

– Du kan känna dig trygg i att gå på restaurang i Vemdalen. Vi håller avstånd, följer alla restriktioner och ser till att det är lugnt i lokalerna, det säger Filip Tirell på TorgEtt, Vemdalsskalet.

Läs mer om eventet Smaka på Vemdalen