Prova på populärvetenskap i Science Uppsala!

Science Uppsala erbjuder populärvetenskapliga upplevelser för såväl grupper som för upptäckter på egen hand.

- Uppsala universitet/Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, SLU och Destination Uppsala samarbetar för att  tillsammans berätta för besökare att vetenskap är möjligt att uppleva på ett roligt, intressant och lättillgängligt sätt i Uppsala. Vår ambition är också att presentera ett utbud där besökarna själva kan vara aktiva, säger Brita Zetterberg Blom, marknadschef privatturism på Destination Uppsala.

Science Uppsala presenterar en rad sevärdheter med anknytning till vetenskap och forskning. På det interaktiva museet Biotopia, kan besökaren själv experimentera, laborera och lära sig mer om naturen. För den evolutionsintresserade finns Evolutionsmuseets zoologiska utställning med djur från alla kontinenter och Nordens största samling av äkta dinosaurier.

På Museum Gustavianum får besökaren lära känna vetenskapsmän som Rudbeck, Celsius och Linné. Även se den Anatomiska teatern eller utställningar med vikingafynd och mumier. Universitetsbiblioteket Carolina Rediviva har cirka 5 miljoner böcker och 3 500 hyllmeter handskrifter. Här kan besökaren bland annat se Silverbibeln från 500-talet som nu kommit med på Unescos lista över världsminnen.

I Kunskapsträdgården på Ultuna kan besökaren uppleva ett blomstrande, myllrande och levande exempel på kunskapsutvecklingen vid Sveriges lantbruksuniversitet.

I år är det Kemins år och Uppsala erbjuder 12 populärvetenskapliga teman med kemianknytning - ett för varje månad med forskartält, utställningar och prova-på-aktiviteter. Exempel på teman är Kärlekens kemi, Sportens kemi och Mode. Andra spännande evenemang är Geologins dag 10 september och Forskarfredag som arrangeras 23 september.

Förra årets nyhet var Science Walk och i år lanserades även Chemistry Walk. Under dessa guidade visningar får besökaren lyssna till spännande historier om Uppsalas många kända vetenskapsmän och om dagens forskningsframsteg. Nästa Science Walk sker den 20 augusti på engelska med samling utanför domkyrkans entré. Mer information om biljettköp med mera finns på www.scienceuppsala.se

- Ämnet Science intresserar både barn och vuxna. Biotopia som bl a erbjuder scienceinriktade upplevelser är ett bra exempel på detta. Med 110 000 besökare år 2010 är Biotopia ett av Uppsalas mest välbesökta museer, väl värt ett besök alltså, säger Brita Zetterberg Blom.

Hemsida: www.scieneceuppsala.se

Folder: kan hämtas på Turistinformationen, Fyristorg 8 i Uppsala.

Presskontakt: Brita Zetterberg Blom, marknadschef privatturism Destination Uppsala, mobil: 0708-56 30 50, e-post: brita.zetterberg.blom@destinationuppsala.se

Pressbilder: Vi skickar gärna bilder.

Arrangörer: Uppsala universitet/Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, SLU och Destination Uppsala.

Destination Uppsala AB med ägare och partners utvecklar och marknadsför Uppsala som destination