Pressmeddelande -

Svenskarnas intresse för att fortsätta upptäcka Sverige är stort - 8 av 10 vill se mer

För fjärde året i rad har destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, genomfört undersökningen Resa i Sverige. Även i år är resultatet tydligt märkt av coronapandemins konsekvenser.

Undersökningen Resa i Sverige genomfördes i september 2021. I spåren av den pågående coronapandemin har svenskarnas beteende och attityder till resande inom Sverige förändrats; undersökningen visar tydligt på det stora intresset för kustnära områden och storstäder.

Jämfört med 2020 visar resultatet att något fler har rest i Sverige under sommaren och 8 av 10 uppger att de vill se mer av Sverige framöver. Varannan respondent (49 procent) har valt alternativet att de vill resa mer i Sverige 2022. Endast 4 procent säger att de planerar att resa mindre 2022 än under 2021.

Klimatsmart resande är viktigt för respondenterna, 63 procent uppger att de tycker att det är viktigt att tänka klimatsmart vid val av resa. Ju yngre respondenterna är ju viktigare tycker de att klimatsmart resande är, även om skillnaden mellan åldersgrupperna inte är så stor.

54 procent av respondenterna anger att de har övernattat i eget boende under någon resa sommaren 2021, i de flesta fall i stuga eller lägenhet. Frågan är ny för 2021 så historik saknas, men åldersfördelningen visar att det framför allt gäller de yngre respondenterna.

Syftet med undersökningen Resa i Sverige är, utöver de pandemirelaterade frågorna, att över tid analysera svenska resenärers vanor och preferenser kring resande i Sverige. Viktigaste vid valet av semesterort är att människorna i staden/på platsen har ett trevligt bemötande, tätt följt av att platsen har en bra atmosfär.

Om undersökningen
Resa i Sverige har genomförts av företaget Research One på uppdrag av SNDMO. I undersökningen tillfrågades 7 335 svenskar över 18 år om resvanor och attityder, i ett riksrepresentativt urval av individer i målgruppen. Undersökningen genomfördes under perioden 8−18 september 2021.

Om SNDMO
Swedish Network of Destination Management Organisations bildades 2016 och är ett nätverk för destinationer i kommuner med över 50 000 invånare samt kommuner där besöksnäringen har mycket stor betydelse. Nätverket består idag av 39 medlemmar av Sveriges största destinationer.

SNDMO utvecklar svensk besöksnäring genom att samla destinationsorganisationer och städer från Sveriges större kommuner och är en ideell icke-vinstdrivande, opolitisk organisation. Föreningen ska fungera som ett påverkansorgan för nationella besöksnäringsfrågor mot relevanta intressenter och parter i svensk besöksnäring. Föreningen agerar även som ett gemensamt forum för kunskapsöverföring mellan organisationer för marknadsföring och destinationsutveckling.

Regioner

Destination Uddevalla arbetar för att stärka varumärket och utveckla besöksnäringen i Uddevalla kommun. Vi marknadsför Uddevalla i syfte att öka antalet besökare och skapa tillväxt som ger nya spännande arbetstillfällen.

Roger Salomonsson

Presskontakt Verksamhetsledare Destination Uddevalla 0730728600 Destination Uddevalla
Tobias Johansson

Presskontakt Projektledare Uddevallakalaset 0723787787 Uddevallakalaset

Pontus Blom

Presskontakt Projektledare Uddevallakalaset 0735652061 Uddevallakalaset

Relaterat innehåll

Destination Uddevalla – ett nätverk för alla inom turismnäringen i Uddevalla kommun

Vårt uppdrag är att utveckla och medverka till hållbara reseanledningar med kvalitet och stärka attraktionskraften för Uddevalla.

Genom samverkan ska Destination Uddevalla positionera Uddevalla som hjärtat i Bohuslän. Destination Uddevalla har som uppgift att marknadsföra Uddevalla samt att utveckla och stärka varumärket och besöksnäringen i området.