Magnus Johansson och Hanna Söderlund, Anfasteröd Gårdsvik. Foto: Ulf Michal

Årets Turismföretagare 2023 – utsedd av Destination Uddevalla

Hanna Söderlund och Magnus Johansson, Anfasteröd Gårdsvik, tilldelas priset Årets Turismföretagare 2023.

Juryns motivering:

Hanna och Magnus har sedan de tog över boendeanläggningen utvecklat den till en pärla vid havet i Ljungskile. Med sin kärlek till Anfasteröd, naturen, historia, aktiviteter och god mat har de tillsammans med sitt team skapat ett besöksmål både för boende på orten och långväga gäster.

De har tagit avstamp i gårdens historia och Lyckornas kurortshistoria med vandring på Bredfjället, paddling på fjorden, historiska inslag på menyn och sängar i varsamt renoverade stugor från 1800-talet. Platsens historia blir en del av upplevelsen. De var tidigt ute med glamping, den lyxiga formen av camping, som då var något helt nytt i vårt område. En satsning som givit mycket publicitet. Därtill en förmåga att skapa attraktiva paket för att på bästa sätt ge en minnesvärd upplevelse. Genomgående med hållbarhet som ledstjärna, för att en dag kunna lämna vidare till nästa generation.

De har hela tiden visat på en ambition att utveckla Ljungskile som besöksort där de på ett positivt sätt samverkar med andra aktörer. De är givna förebilder, inte bara i Uddevalla, utan även utanför kommunens gränser. Här utvecklas turismnäringen i Uddevalla och Bohuslän.

Regioner

Destination Uddevalla arbetar för att stärka varumärket och utveckla besöksnäringen i Uddevalla kommun. Vi marknadsför Uddevalla i syfte att öka antalet besökare och skapa tillväxt som ger nya spännande arbetstillfällen.

Roger Salomonsson

Presskontakt Verksamhetsledare Destination Uddevalla 0730728600 Destination Uddevalla
Tobias Johansson

Presskontakt Projektledare Uddevallakalaset 0723787787 Uddevallakalaset

Pontus Blom

Presskontakt Projektledare Uddevallakalaset 0735652061 Uddevallakalaset

Destination Uddevalla – ett nätverk för alla inom turismnäringen i Uddevalla kommun

Vårt uppdrag är att utveckla och medverka till hållbara reseanledningar med kvalitet och stärka attraktionskraften för Uddevalla.

Genom samverkan ska Destination Uddevalla positionera Uddevalla som hjärtat i Bohuslän. Destination Uddevalla har som uppgift att marknadsföra Uddevalla samt att utveckla och stärka varumärket och besöksnäringen i området.