Åk guidad skärgårdsbåtstur med appen Upplev Uddevalla

Åk guidad skärgårdsbåtstur med appen Upplev Uddevalla

Nu lanseras en ny guidad tur i appen Upplev Uddevalla, en skärgårdsbåtstur. När du åker på Uddevallaturen kan du få kunskap om platser skärgårdsbåten passerar på sin resa på Byfjorden via appen Upplev Uddevalla.

Skärgårdsbåtarna har trafikerat fjordarna i Bohuslän sedan 1898. Bor man i eller besöker Uddevalla är en tur på fjorden en självklarhet. I den nya guidade turen blandas nostalgi, historia med nutid. Lär dig maritima begrepp och få reda på hur hög Uddevallabron är och vad som döljer sig under havsytan.

- Det känns mycket positivt att vi kan lyfta fram historia och kunskap om platsen för våra besökare i samband med Skärgårdsbåtarna som vi är så stolta över, säger Roger Salomonsson som är verksamhetsledare på Destination Uddevalla.

- Att vi med teknikens hjälp kan erbjuda guidning på samtliga avgångar och flera språk breddar upplevelsen av att åka skärgårdsbåt. Välkommen ombord, säger Linda Gjerdrum som är VD på Uddevalla Turism AB.

Uddevallaturen tar 1 timme och 40 minuter och utmed vägen är det 11 guideplatser.

Det finns ytterligare fem guidade vandringar i appen som du kan gå när det passar dig. Välj mellan Gustafsberg, Skalbankarna, Strandpromenaden, Rösträttspromenad och Uddevalla centrum.

Appen är tillgänglig att ladda ner både i App Store och Google play.