Lina Skandevall, resejournalist och utvecklare inom måltidsturism, blir projektledare hos Destination Småland med projektet "Det småländska matarvet".

Nytt projekt för att lyfta det småländska matkulturarvet

Lina Skandevall är projektledare och kommer att lyfta det småländska matkulturarvet som en attraktiv besöksanledning. I samarbete med Almi utvecklar hon verktyg och inspirerande material för att hjälpa lokala företag att skapa bokningsbara måltidsupplevelser.

Under hösten kommer Lina, resejournalist och utvecklare inom måltidsupplevelser som besöksanledning, att arbeta med att lyfta det lokala och småländska. Detta inom projektet ”Det småländska matarvet igår, idag och imorgon” som drivs av Destination Småland i Kronobergs län med finansiering av Jordbruksverket och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

– Syftet är att utveckla verktyg för en spetsig och innovativ affärsutveckling inom måltidsturism i samarbete med Almi, förklarar Lina. Arbetet tar ansats i det småländska matkulturarvet historiskt, i dag och i framtiden. Just nu väljer vi ut tio företag som har ambitionen att skapa bokningsbara måltidsupplevelser och som vill ha en fördjupad kunskap om den lokala maten och det lokala mathantverket.

Projektet passar Lina som hand i handske. Med 20 års erfarenhet av entreprenörskap, kommunikation och utveckling har hon passande kunskaper med sig. Hon har redan arbetat med liknande frågor på Gotland, i Gästrikland/Hälsingland och i Heart of Lapland. En garanti för att de aktuella trenderna med hållbar matkultur, helhetsupplevelser och hälsosam mat följs upp. Projektet handlar också om att på ett inspirerande sätt bygga stolthet över den småländska matkulturen

Eric Wickell, VD på Destination Småland, är nöjd med att ha lyckats knyta Lina till projektet.
– Att hon dessutom är resejournalist, influencer och pratar resor på Nyhetsmorgon, TV 4, gör att hon även har gedigen förståelse för vad som väcker besökares intresse och därmed gör en produkt säljbar. Sedan ska vi bara se till att projektet lever vidare

Lina är född och uppvuxen i lilla Gemla utanför Växjö och har rötterna stadigt i den småländska myllan.
    – Det är här jag har mitt hjärta och skogen är mitt rätta element. Jag imponeras av entreprenörskapet, av alla matproducenter och den starka restaurangscenen som finns här. Att få gräva djupare i det småländska matkulturarvet och samarbeta med lokala aktörer, företagsorganisationer och Destination Småland passar mig helt perfekt. Det är ett enormt roligt projekt som jag går in i med stor ödmjukhet, avslutar Lina.

Ytterligare information: Lina Skandevall lina@skandevall.se. 070-600 30 80 (kan vara svår att nå pga medverkan i Almedalsveckan)