Bo Ekman reflekterar under Sigtuna Litteraturfestival

Bo Ekman är grundare och styrelseordförande i Tällberg Foundation, vilken regelbundet sammanför ledande personer med skilda bakgrunder från olika länder och med annorlunda tankar och idéer för att ge och få nya impulser och för att diskutera hur vår alltmer globaliserade värld kommer att påverka oss.

Bo Ekman är även författare till flera böcker och en ivrig samhällsdebattör som bl.a. tar upp övergripande frågor runt vår miljö.

På Sigtuna Litteraturfestival reflekterar Bo Ekman kring konst, teknologi och vetenskap: hur dessa tre yttringar av människans kreativitet samverkar. Möt Bo kl. 11.00 på RC Chocolat i Sigtuna stad

• arlanda
  • litteraturfestival
  • litteratur
  • festival

Författaren och spokenword-artisten, Marcus Priftis talar om nya boken, Främling vad döljer du för mig, på Sigtuna Litteraturfestival

Högaktuell med boken ”Främling, vad döljer du för mig – en bok om rasism”, deltar Marcus Priftis på Sigtuna Litteraturfestival. Rasism väcker starka känslor. Många associerar till främlingsfientliga partier eller högerextremister. Men det är sådana som du och jag som står för den största delen av rasism – även om den är välintegrerad och kamouflerad menar Marcus i nya boken.

Ilon Wikland talar om lusten att teckna på Sigtuna Litteraturfestival

Möt Ilon Wikland en av våra mest folkkära illustratörer. Ilon har gett liv till många figurer i Astrid Lindgrens värld; Mio min Mio, Ronja Rövardotter, Karlsson på taket, Madicken... listan är lång. På Sigtuna Litteraturfestival den 18 augusti samtalar hon om att ha kvar lusten och ständigt hitta ny inspiration - för Ilon WIkland tycker fortfarande att det roligaste som finns är att teckna.

Prisbelönt för sin bok om Svensk historia- möt Maja Hagerman på Sigtuna Litteraturfestival

Maja Hagerman fick en flygande start på sitt författarskap 1996 när hon vann Augustpriset för årets bästa fackbok för sin kritikerrosade debutbok Spåren av kungens män. I många av sina böcker har skrivit bland annat om Sigtuna. De senaste boken "Försvunnen värld", utsågs till ”årets bok om svensk historia-2011”. Nu kommer Maja till Sigtuna Litteraturfestival den 18 augusti.