​Stort ekonomiskt avbräck för besöksnäringen i Östersund när Storsjöcupen 2021 ställs in

Pressmeddelande -

Storsjöcupen 2021 ställs in. Det beskedet kom idag från arrangörerna av Sveriges fjärde största ungdomscup i fotboll. Arrangörerna hoppades in i det längsta att kunna genomföra ungdomsturneringen i mindre skala men de ekonomiska förutsättningarna i form av minskat antal anmälda lag tillsammans med osäkerheten kring Covid och dess restriktioner har gjort att man väljer att avlysa cupen.

- Storsjöcupen är ett av de evenemang som genererar mest till besöksnäringen i Östersund. Det här blir ett stort avbräck för våra redan tidigare hårt drabbade företag, säger Mikael Jonsson, Destinationschef Destination Östersund.

2019 års undersökning visade att de turistekonomiska effekterna av cupen låg runt 82 mkr. Förutom de ekonomiska effekterna skapas också uppmärksamhet kring Östersund som besöksdestination. Cupen är ett tillfälle att positionera Östersund som en attraktiv stad att besöka även andra tider på året och undersökningar visar att många som spelat cupen som ungdomar väljer att återvända med sina barn till cupen eller till Östersund tack vare sina positiva minnen.

Mikael Jonsson fortsätter:
- Nu gäller det att tillsammans titta på vad vi kan göra för att rädda cupen inför 2022.. Vi kommer inom kort att sätta oss tillsammans med Storsjöcupen för att se på möjligheterna att tillsammans titta på vad vi kan göra för att rädda cupen inför framtiden. Vi vill såklart bidra på alla sätt vi kan för att Storsjöcupen ska få fira 50 år 2022, avslutar han.

Hotellgruppens ordförande Maria Johansson säger:
- Vår önskan hade varit att det hade gått att genomföra en mindre, Coronasäkrad cup med lag från närområdet och grannlänen. I den situation som vi hotell, restauranger och butiker befinner oss är även det lilla bättre än ingenting alls. Men vi har full respekt för beslutet och nu hoppas vi att vi tillsammans på olika sätt kan hjälpas åt och se möjligheter så att Storsjöcupen orkar komma igen nästa år. Det är superviktigt att vi inte tappar våra stora evenemang.

Anna Nordell Rehnsbo är ordförande i Östersund Handel. Hennes kommentar:
- Ett oerhört tråkigt besked för Östersund, Storsjöcupen har under alla år varit enormt betydelsefull för handeln. För många är detta årets bästa försäljningsvecka och vi är många som sett fram emot att hälsa alla deltagare och familjer välkomna till Östersund. Nu hoppas verkligen på en cup 2022.

Mikael Jonsson, VD Destination Östersund, 076 – 115 10 70
Maria Johansson, Ordförande Hotellgruppen 070 – 329 10 80
Anna Nordell Rhensbo, Ordförande Östersund Handel, 070 - 746 16 89
Teres Gärdin, Ordförande Storsjöcupen, 070-309 17 89

Destination Östersund utvecklar och marknadsför bilden av Östersund till besökare, kongresser, möten och evenemang. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Östersund som besöksmål, öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen. 2019 omsatte besöksnäringen i Östersund 850 Mkr och vi hade över en miljon gästnätter (varav 470 000 kommersiella gästnätter).

Relaterat innehåll