Sveriges Julgran invigs med samiskt tema

Sveriges Julgran invigs med samiskt tema

Ikväll, torsdag den 24 november, klockan 18.00 invigs årets upplaga av Sveriges Julgran på Stortorget i Östersund med jojk och tal. Granen är i år designad av den samiska hantverkaren och formgivaren Jeanette Kråik som med sin design av granen vill sprida omtanke, ljus, värme och glädje.

Graninvigningen är i år ett samarrangemang mellan Destination Östersund, Lions Club Brunkullan, Östersunds kommun, Sametinget och det samiska evenemanget Saepmie Vuesethe – Saepmie Visar.

Saepmie Vuesethe – Saepmie Visar är ett näringslivsevent som pågår till och med lördag den 25 november. Marknadskåtorna på Stortorget fylls med föreläsningar, samisk mat, musik, konst och med möjlighet att köpa alltifrån renkött till inredning. I kåtorna serveras lunch dagligen komponerad av de samiska kockarna Kristoffer Åström & Andreas Lidström. Samtidigt har fem lokala restauranger hakat på och erbjuder samiska rätter på menyn under dagarna.

- Det är kul att vi är så många parter som samarbetar. Den samiska närlingslivsveckan är ett fantastiskt tillskott till stadskärnan. Invigningen blir en tydlig start på att nu firar vi in julen och jag hoppas att det är många som kommer och kikar på invigningen. Ikväll är också självaste Tomten på plats, dock inte på Stortorget utan i sin stuga inne på Smithens gård, där man kan träffa honom mellan kl 17-19. Tomten kommer även att vara på plats 20–22 december och när han inte är där så går det fint att lämna sin önskelista i brevlådan.

Jeanette Kråik berättar om sina tankar kring designen och budskapet på granen

- Som barn fick jag tidigt lära mig att ha respekt för allt liv, såklart för människoliv men också för djur och växter och allt det som finns i naturen och att allt har sin plats på jorden. Jag fick också lära mig att vi är en del av naturen och nyttjar naturens resurser med varsamhet, att aldrig ta mer än vad man behöver. Att bruka men inte förbruka, så att nästa generation får samma förutsättningar.
Det är många renar i granen och renen är ju själva hjärtat i den samiska kulturen och det är från den allt utgår. Den ger mat, slöjdmaterial och bär vår kultur vidare. Men den är också förutsättningen för biologisk mångfald och den stora artrikedom av växter som finns där renar betar. Renarna är också förutsättning för det öppna vackra landskap vi har till fjälls. I toppen av granen syns bjiejjie-solen som finns på trummorna och som nu lyser så fint i de samiska färgerna. Där gult står just för solen och för ett långsiktigt liv. Rött står för eld, värme och kärlek. Grönt för växter, natur och landet Saepmie. Blått för vattnet som ett livselexir. Solsymbolen sträcker ut sig mot alla väderstreck, norr, söder, väst och öst och för mej symboliserar den gemenskap för mitt eget folk samerna men också för alla folk i världen, att vi alla hör ihop. Alla människors lika värde och att alla har en självklar plats på jorden.
Många upplever oro i världen just nu av allt som sker runt omkring oss. Därför behöver vi höra mera av ord som solidaritet som så fint betyder sammanhållning, liksom respekt för mänskliga rättigheter.
Det samiska språket är väldigt nyansrikt och det finns hundratals ord för snö och många ord som beskriver en ren, dess ålder och utseende eller hur terrängen ser ut men det finns inget ord för krig………det tycker jag är underbart! Jag vill önska er alla en fin jul- Lahkoe Jåvlh

Calle Hedman, Centrumutvecklare Destination Östersund, 073- 815 01 13
Anna Skielta, Samtinget, 070-527 80 39
Jeanette Kråik, samisk hantverkare och formgivare , 070-697 26 25

Fakta om konstnären:
Jeannette Kråik är uppvuxen i Handölsdalens sameby men bor och verkar med sin familj i Tåssåsens sameby sedan många år tillbaka. Jeannette arbetar till vardags som samisk koordinator i Bergs kommun och driver företaget Jeannette Kråik design. Hon har under många år ägnat sig åt det traditionella hantverket duodji och samisk formgivningen som bland annat resulterat i en egen glasögonkollektion.