Storsjöcupens trafikflöden analyseras med hjälp av datainsamling

Storsjöcupens trafikflöden analyseras med hjälp av datainsamling

Under Storsjöcupen genomförs en analys av trafiken till och från Sportfältet. Genom att mäta nuläget och sedan experimentera med olika åtgärder som följs upp kan Storsjöcupen över tid nå insikter om hur trafiken kring Sportfältet kan optimeras – vilket både handlar om miljömässig hållbarhet likväl som social hållbarhet i att skapa ett attraktivt och smidigt evenemang för deltagare och besökare samt minimera störande trafik för invånarna. Analysen genomförs av Storsjöcupen i samarbete med Destination Östersund och projektet ”Datadata”.

Storsjöcupen är Sveriges fjärde största ungdomscup i fotboll och i år lockar cupen rekordmånga lag, nästan 600 lag. En undersökning som genomfördes 2023 visar att 70 % av cupens deltagare kommer från Norge och av dessa har 76 % av spelarna med sig en eller flera familjemedlemmar, i snitt var det norska resesällskapet 3.5 personer. Spelare från Jämtland är också välrepresenterade bland cupdeltagarna och i princip reser såväl alla norrmän som jämtar till cupen med bil. Cupdeltagarna reser gratis med länstrafiken till och från de olika spelplatserna men trafiksituationen vid och runt Sportfältet har under flera år varit ansträngd. Under fjolåret lanserades en cup-parkering vid Furuparken där shuttlebussar sedan tar cupbesökaren vidare till Sportfältet, något som återkommer även i år. I år införs även en betalparkering vid Sportfältet.

Datainsamlingen pågår under perioden måndag den 24 juni – lördag 6 juli. Den data som samlas in består av:

• Trafikmätning vid infarten till Sportfältet
  • Enkäter till boende vid Storsjöcupens egna campingar samt kommersiellt boende
  • Volymmätning från kollektivtrafik
  • Transaktionsdata från betalparkering

Pär Lundin är verksamhetschef för Storsjöcupen och han berättar:
- Under cupveckan ska över 1 400 fotbollsmatcher avgöras med Sportfältet som centrum för turneringen. Under hela perioden är det mycket folk i rörelse och framkomligheten är begränsad. Vi uppmanar alla att åka kollektivt i så stor utsträckning som möjligt. Att få hjälp att se över trafikflödena med hjälp av datainsamling är jättespännande och vi hoppas att mätningarna ska ge oss underlag som ger oss möjlighet att förbättra cupupplevelsen för besökare inför kommande år.

-Vi vet att fler besöksnäringsaktörer delar liknande behov kring att mäta trafikflöden, bilar, parkeringar och att få fler att åka buss. Vår förhoppning är att testet med Storsjöcupen ska generera lärdomar kring både olika datainsamlings- och analysmetoder som fler ska kunna applicera i sina verksamheter. Förmågan att tänka datadrivet och koppla sina utmaningar till datamätningar är också en central del i vårt projekt som vi vill att fler företag ska få upp ögonen för," säger Joakim Kihlberg, processledare på Destination Östersund.

Om Storsjöcupen
Storsjöcupen är Sveriges fjärde största ungdomscup i fotboll. I år väntas 580 lag från hela världen delta under cupens 4 dagar och över 1 300 matcher spelas.

Om projektet Datadata
Datadata är ett delprojekt inom projektet Bättre besöksnäring – Datadriven och hållbar utveckling som drivs av Destination Östersund. Projektet finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Region Jämtland Härjedalen. Projektets målgrupp är besöksnäringsföretag i Östersund. Målet med projektet är att stärka företagens förmåga att arbeta med digitala tjänster inom data och statistik för affärs- och produktutveckling, samt att i högre grad integrera datadrivna arbetssätt i sina verksamheter

Pär Lundin, verksamhetschef Storsjöcupen, 070-616 50 10
Joakim Kihlberg, processledare Destination Östersund, 070-634 33 75