Foto: Svenska Skidskytteförbundet/Per Danielsson

Rekordstort intresse för världscupen i skidskytte i Östersund

Denna vecka, 9-12 mars gästas Östersund av världseliten i skidskytte när de nästa sista världscuppoängen för säsongen ska delas ut. Ända sedan 1989 har det arrangerats världscuptävlingar i skidskytte i Östersund och intresset för att besöka tävlingarna är nu större än någonsin. Efter de senaste årens sportsliga succéer skördade landslaget även stora framgångar under VM i Oberhof i februari, något som nu avspeglas i biljettförsäljningen.

Trycket från sponsorer och andra att besöka Östersund och tävlingarna är stort och arrangörerna har redan sålt dubbelt så många biljetter som inför världscupen 2019. Det ökade intresset kommer inte bara från Sverige, hela 16 olika nationaliteter har köpt biljetter.

Förutom att tävlingarna bidrar till Östersunds attraktivitet som evenemangsstad skapar de också viktiga turistekonomiska effekter för staden.

– Vi ser att hotellen i högre grad än vanligt har fyllts upp av sponsorer. De sponsorer som kommer i år har i sin tur med sig betydligt fler gäster, vi har flera exempel där man bokat stora grupper om 50 till 100 personer. Detta kommer öka de turistekonomiska effekterna av världscupen, eftersom sponsorerna och dess gäster är en ekonomiskt stark grupp som kommer att nyttja stans utbud i större omfattning, säger Jessica Thylin på Destination Östersund och logiansvarig för världscuptävlingarna. Vi vet sedan tidigare att den turistekonomiska effekten enbart från lag och media omfattar ca 6 miljoner.

Även i biljettförsäljningen syns det tydligt att efterfrågan ökat i takt med de svenska VM-framgångarna i Oberhof i mitten på februari. Av de svenska biljettköparna kommer merparten från de södra Norrlandslänen och Mälardalen, från utlandet kommer flest besökare från Norge och Tyskland.

– Tidigare år har tävlingarna varit utspridda över två helger. Nu genomförs alla sex tävlingar under tre tävlingsdagar. Det gör förstås att det blir ett större tryck på boendeanläggningarna när alla besökare kommer till Östersund samtidigt, säger Jessica Thylin.

Swegon är en av skidskytteförbundets partners som i år valt att uppleva världscupstämningen tillsammans med över 100 inbjudna kunder. Marknadschefen Christoffer Lindström understryker skidskyttets dragningskraft:
- Det här blir andra året som vi är på plats på världscupen i Östersund och i år har intresset bland våra kunder att följa med på den här aktiviteten varit enormt. Vi blir ett stort gäng som får uppleva den magiska stämningen på stadion.

Uppmärksamheten kring tävlingarna bidrar även på andra sätt:
- Världscupen är ett av våra stora, årligen återkommande evenemang som bidrar till att stärka bilden av Östersund som evenemangsstad, säger Mikael Jonsson, VD på Destination Östersund. Vi har haft en riktig ”mästerskapsvinter” med många stora internationella evenemang i år och jag är övertygad om att Östersund, tack vare att vi haft världscupen i många år, kunnat visa att vi är en internationell evenemangsarrangör att räkna med så att RF och internationella organisationer har fått upp ögonen för Östersund som arrangörsort även för andra stora internationella evenemang.

Jessica Thylin, logiansvarig för världscuptävlingarna /Destination Östersund, 070-203 01 66
Håkan Blidberg, Marknads- & Kommunikationschef Svenska Skidskytteförbundet, 076-844 20 08
Mikael Jonsson, VD Destination Östersund, 076-115 10 70

Mer information om tävlingarna: worldcupostersund.se