Premiäröppning för Surfbukten 14 juni

Premiäröppning för Surfbukten 14 juni

På fredag öppnar Surfbukten för säsongen. Det är med en rivstart som Destination Östersund hälsar gamla som nya besökare välkomna till Östersunds härligaste sommarhäng. Redan på premiärdagen arrangeras Schools Out, ett event som är öppet för alla, men kanske med lite extra fokus på högstadie- och gymnasieelever.

– Tanken är att vi dundrar igång med en brakfest i Surfbukten som givetvis är alkohol- och drogfri. Därefter fortsätter vi sommaren med både självgående aktiviteter och happenings som dyker in i Surfbukten. Det känns jätteroligt att sätta igång, att gå från planeringsstadiet till ett färdigt resultat, säger Bea Olsson, projektledare för Surfbukten.

Schools out
Live musik, beachvolleybollturnering, gratis wakeboardåkning och tävlingar är bara några av aktiviteterna under invigningskvällen. Theo Rosén och CozyBoys uppträder live och DJ 3dvin & DJ Bird spelar musik på Surfscenen. Beachvolleyplanen invigs med en kvällsturnering i samarbete med Östersund Volley, där det vinnande laget får varsin Yran-biljett och alla anmälda är med i en utlottning av biljetter. Under Schools out kommer det även grillas burgare. Dessutom blir det gamla caféet just denna kväll en Beach Bar med alkoholfria drinkar & snacks.

Nyheter i Surfbukten den här säsongen
Nytt för säsongen är bland annat nya hopp och rails i wakeboardparken, spelet corn hole och en uppfräschning med nya färger i hela Surfbukten. Färgerna är hämtade från Östersundspulsens verktygslåda och ska gå i stil med stadens varumärkesplattform.

Gamla favoriter som lever vidare är bland annat yoga, beachvolleyboll, bastu, utlåning av long boards, schack och härligt häng som uppmanar till spontana aktiviteter och rörelse.

Föreningar helgjobbar i caféet
Efter midsommar förväntas Surfbuktens senaste tillskott invigas. I den nya cafébyggnaden kommer det serveras lite matigare fika som funkar bra till lunch. Till exempel varma mackor, men givetvis även glass, dryck och fika. Caféet kommer under helgerna att drivas av olika föreningar i Östersund som vill tjäna en extra slant till sin verksamhet.

– I våras gick vi ut och sökte föreningar som ville driva caféet under helger, just för att kunna hålla Surfbukten öppet alla dagar i veckan. Nio föreningar anmälde intresse och har nu fått en helg var i sommar. Föreningarna får kassans nettovinst under helgen och vi är jätteglada att så många visade intresse och att vi får chans att samarbeta med dem, säger Bea.

Föreningarna som kommer jobba i Surfbukten är: Östersund Basket Ungdom, Spilloteket, RFSL, Cosmos fotbollsklubb, Roller Derby Östersund, Östersunds innebandy, Brunflo FK och Jämtland innebandy.

– Vi ser fram emot en härlig sommar och det känns extra roligt att kunna bygga vidare på det fina koncept som Surfbukten är, och få ännu fler att hitta hit. Surfbukten är för alla och man ska känna att man kan komma hit ensam, med kompisgänget eller med familjen. Vi strävar verkligen efter att det ska vara en inbjudande plats för alla, avslutar Bea.

Bea Olsson, projektledare Surfbukten Destination Östersund, 070-602 12 44