Parasportförbundet samlar stjärnorna till paralympisk PreCamp i Östersund

Parasportförbundet samlar stjärnorna till paralympisk PreCamp i Östersund

I vinter står Östersund värd för världscupen i Para Nordic Skiing och 2023 avgörs World Para Sports Championships i regionen, men redan denna vecka samlas aktiva och ledare i Östersund till Pre Camp, ett avstamp mot Paralympics i Beijing i februari.

Med bara några månader kvar till Paralympics har nu vinterparasportarna inlett de sista förberedelserna. Under veckans kommande PreCamp står bl a planering, förberedelser och coachning på programmet.

På tisdag eftermiddag genomförs en pressträff med truppchef Niclas Grön, förbundskaptenen för längd/skidskytte Fredrik Uusitalo, förbundskaptenen i alpint/snowboard Henrik Bergqvist och några av de aktiva som redan är uttagna på plats, bl a Zebastian Modin (längd/skidskytte) och Ebba Årsjö (Alpint). Under pressträffen kommer ytterligare aktiva att presenteras.

- Valet att lägga Beijing Paralympic Camp i Östersund var en självklarhet! Östersund har blivit ett nav för våra individuella vinteridrotter. Som en del av satsningen har större delen av vintertruppen valt att bosätta sig i Östersund. Vi trivs helt enkelt i Östersund, berättar truppansvarig Niclas Grön.

Mikael Jonsson är VD för Destination Östersund och han säger:
- Östersund är redan idag internationellt uppmärksammat som en världsledande arena för nationell och internationell vinterparasport och det finns ett stort intresse och engagemang för frågorna i regionen. Det är därför extra roligt att Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska kommitté väljer att lägga sin pre camp här i Östersund. Han fortsätter:
-Vinterns kommande världscuptävlingar, 25 januari - 1 februari samlar omkring 600 aktiva och tränare, kommande års samlade VM 800 individer. Det ger 4 800 gästnätter i år och runt 11 000 gästnätter nästa år, vilket ger goda turistekonomiska effekter, men vi ser också det stora värdet i att svenska framgångar väcker drömmar och inspirerar fler att idrotta.

Mikael Jonsson, VD Destination Östersund AB, 076-115 10 70
Niclas Grön, Parasport Sverige 08-699 62 65

Frågor gällande pressträffen:
Elias Håkansson, Press- och kommunikationsansvarig Beijing 2022, telefon: 070-34 123 06

: Parasport Sverige