Östersunds stadskärna får ny vinterbelysning

Östersunds stadskärna får ny vinterbelysning

Östersund får en ny julskrud i år. Lagom till första advent kommer gator och torg bokstavligt talat stråla med nytt ljus och nya dekorationer. Destination Östersund har med hjälp av Jämtkraft sett till att belysningen kunnat bytas ut till ny och mer energieffektiv belysning.

- En upplyst stadskärna vintertid betyder mycket för både invånare och näringsliv. Vinterbelysningen har en viktig funktion för både trivsel och trygghet och skapar samtidigt attraktionskraft för verksamheterna i stadskärnan. Existerande vinterbelysning hade ett antal år på nacken, mycket var trasigt och det var dags att uppdatera, säger Calle Hedman, centrumutvecklare på Destination Östersund.

Energisnåla lampor
Destination Östersund har haft som ambition att de nya dekorationerna ska kännas som en uppdatering, både utseende- och energimässigt. Bland annat byts de traditionella ljusslingorna i träden ut till energisnål LED-belysning. Att bidra till ett ljusare lokalsamhälle känns naturligt för Jämtkraft.

- En ljus och mysig stadskärna vintertid med energieffektiv belysning är en självklarthet för oss. Jul- och vinterbelysning dessutom är viktigt för trivsel och trygghet. Julbelysningen i Östersund förbrukar inte mer el per år än ett enskilt villahushåll och förnybar el har vi gott om i vårt elområde, säger Karin Sundström, kommunikationschef på Jämtkraft.

Nya vinterdekorationer
Förutom ljusslingor i träden utlovar Destination Östersund överraskningar i årets upplaga av vinterdekorationer.

– Förutsättningarna för att hänga upp belysning mellan fasaderna har ändrats då den nya planerade gatubelysningen som Östersunds kommun installerar inte är på plats ännu. Därför har vi hittat nya sätt att förgylla stadskärnan med omnejd.
Lördag den 25 november kl 18.00 på Stortorget invigs nya ljusinstallationer i samband med Hej-veckans avslutning, berättar Calle Hedman.

Calle Hedman, Centrumutvecklare Destination Östersund, 073-815 01 13
Karin Sundström, Kommunikationschef Jämtkraft AB, 063-14 92 20