Calle Hedman och Bea Olsson

Local Heroes ska skapa trygg julhandel

Destination Östersund och Östersunds kommun satsar på Local Heroes. Lokala värdar ska skapa trygg julhandel i stadskärnan och i Lillänge.

De nya restriktionerna och det tydliga budskapet från regeringen om att vi alla ska ta ansvar och helst stanna hemma är ett hårt slag för Östersunds butiker, restauranger och besöksanläggningar som har kämpat för sin överlevnad sedan pandemins start. Många hade hoppats få lite andrum i form av en bra julhandel. Företagen har alla gjort stora insatser för att anpassa sig till de nya restriktionerna och exempelvis startat egna webbshopar, ordnat med hemkörning, löst så att kunden kan betala i förväg och plocka upp produkterna utanför butikerna, satt upp handsprit, skyltar, plexiglas och utbildat sin personal.

Destination Östersund och Östersunds kommun vill nu tillsammans hjälpa företagen att skapa en trygg och säker julhandel för både kunder och personal. Calle Hedman, centrumutvecklare på Destination Östersund säger:

- Det viktiga är att julhandeln sprids ut så mycket det går under hela december månad, men att alla förstår vikten av att man handlar sina julklappar lokalt och stöttar företagen i Östersund på ett tryggt och säkert sätt. Genom satsningen på värdar - Local Heroes – ska kunder och personal kunna känna sig trygga och säkra när de väljer att besöka stadskärnan och Lillänge.

Destination Östersund kommer att ha värdar på plats ”Local Heroes” både i stadskärnan och i Lillänge från den 27 november och fram till den 23 december. Destination Östersund står för projektledning, koordinering, rekrytering och en kort utbildning av värdarna. Om behovet av lokala värdar skulle öka så ser vi på möjligheterna att jobba med föreningar och / eller volontärer.
De lokala värdarna kommer att vara två i stadskärnan och två i Lillänge till att börja med. Om vi ser att det finns behov av fler så kommer vi att titta på möjligheten att jobba med föreningar och/eller volontärer. I stadskärnan är värdarna på plats kl 12-18 på vardagar och kl 12-15 på lördagar. I Lillänge finns de på plats kl 12-19 på vardagar och kl 12-16 på lördagar & söndagar.

- Våra värdar ”våra Local Heroes” ska sprida trygghet, glädje, samhörighet på avstånd och få alla att känna sig stolta över sitt val att handla lokalt, säger Bea Olsson som ansvarar för Local Heroes värdarna. Värdarna ska inte vara några Corona poliser som går runt och tillrättavisar utan försöka nu ut med samma viktiga budskap genom att fråga två personer som står för nära varandra om de vill ha en klick handsprit och samtidigt tacka dom för att de valt att handla lokalt. De ska vara goda ambassadörer för Östersund, för coronaläget och den lokala handeln.

Alla värdar kommer kännas igen av att de har jackor med trycket ”Local Hero och Östersundsmössor. De kommer också att vara utrustade med handsprit att bjuda besökarna på.

Calle Hedman, Centrumutvecklare Destination Östersund, 073-815 01 13
Bea Olsson, Ansvarig projektledare ”Local Heroes”, 070-930 17 94