​Het debatt kring Urban på Torget gav stor uppmärksamhet för Veckans By

​Het debatt kring Urban på Torget gav stor uppmärksamhet för Veckans By

Sommaren inleddes med het debatt om urbana normer och kritik från organisationen Hela Sverige ska leva mot Destination Östersund. Bakgrunden var Urban på torget, en eventhub vars namn (skrivet på en soptunna) provocerade verksamhetschefen Terese Bengard på ”Hela Sverige ska leva” och ledde till en intensiv diskussion kring staden kontra landsbygden.

Destination Östersund står bakom Urban på torget och arrangerar under sommaren varje vecka en rad aktiviteter, men upplåter även till företag, föreningar och organisationer att använda Urban för event, pop-up butik eller prova-på aktiviteter. Namnet Urb betyder stad på latin och när Urban slog upp portarna för första gången 2017 var destinationsbolagets tanke att Urban skulle vara en liten stad i staden som skapade liv och rörelse på Stortorget.

Efter att Terese Bengard i ett facebook-inlägg påpekade att Östersunds användande av ordet urban kan uppfattas som töntigt och att signalen man skickar är att staden är bättre än det rurala så var diskussionen igång.

Det hela ledde till en kaffe mellan Calle Hedman som är centrumutvecklare på Destination Östersund och Terese Bengard som i sin tur mynnade ut i att jämtländska bynamn har exponerats på Stortorget under hela sommaren. Något som gett explosionsartad uppmärksamhet och intresse för flera byar i länet i samband med att dom varit ”Veckans by” på Stortorget. Mängder av historier, förslag på besökstips och bilder har kommit in från de olika byarna.

- Vårt mest delade inlägg någonsin på Destination Östersunds sociala medier var när vi skapade en omröstning om Backe eller Kluk skulle bli sommarens sista ”Veckans by”.

Över 3 500 personer röstade och Kluk vann med minsta möjliga marginal, säger Calle Hedman som hoppas på ett fortsatt samarbete mellan Östersund och byar runt om i Jämtland.

Idag, måndag 31 aug, tackar byn Kluk och Urban på torget för sig och vi sammanfattar sommaren och allt som hänt i Podcasten ”Poddverandan Östersund” och avsnittet ”Påtåren”. Där möts Terese Bengard och Calle Hedman i ett samtal om vad den skarpa kritiken och debatten i somras ledde till.

Calle Hedman, Centrumledare Destination Östersund,  073-815 01 13
Terese Bengard, verksamhetsledare Hela Sverige ska leva,  010-489 13 56