Gullan och Per Lalander

Destination Östersund och Näringsidkarna instiftar priset ”Årets Lalander” att delas ut under Guldgalan

Inför årets Guldgala den 11 november lanserats ett nytt pris, ”Årets Lalander”. Bakom priset står Destination Östersund och Näringsidkarna, som vill uppmärksamma företag och /eller personer som bidrar till att öka Östersunds attraktionskraft.

Gullan och Per Lalander bedrev handel inom konfektion och ekipering i flera lokaler längs Prästgatan, under 1940 – 1970-talet, bland annat i dåvarande Centrumpalatset. Tillsammans var de två starkt drivande krafter i föreningen Näringsidkarna under många år och Per var dess ordförande under åren 1960 – 1971. Paret var förebilder under sin livstid och till deras minne och ära delas nu detta pris ut till en efterföljare, som likt paret Lalander, sprider inspiration och stimulerar utveckling på destinationen.

Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund säger:
- Paret Lalander var föregångare i att jobba med platsutveckling i Östersund på sin tid och vi vill fortsätta i samma anda. Vi vill hylla engagemanget och lyfta fram inspirerande entreprenörer som stimulerar utveckling och som på så sätt skapar mervärde för andra företag och direkt eller indirekt gynnar Östersunds handel.

Emil Danielsson representerar Näringsidkarna, en ideell förening som ska främja handel och näringsliv i Östersund, och han berättar:
- Näringsidkarna delar sedan tidigare ut stipendier årligen. Guldgalans syfte är att hylla handlingskraften och företagsamheten och därför känns det både naturligt och roligt att vårt nyinstiftade pris delas ut där. Vi vill lyfta och uppmärksamma goda förebilder som bidragit till att utveckla Östersund.

Kriterierna för priset: Priset om 20 000 kronor går till en fysisk eller juridisk person som påverkat Östersunds attraktionskraft, bidragit till platsutveckling på destinationen och därmed gynnat dess handel.
Juryn består av representanter från Destination Östersund och föreningen Näringsidkarna.

Mikael Jonsson, VD Destination Östersund tel 076-115 10 70
Emil Danielsson, Näringsidkarna, tel 070-310 19 29