”Årets Lalander” delas ut till Daniel Hermansson och Torbjörn Windahl

”Årets Lalander” delas ut till Daniel Hermansson och Torbjörn Windahl

Det nyinstiftade priset Årets Lalander som delats ut ikväll på Guldgalan går till butiks- restaurang- och eventmakarna Daniel Hermansson och Torbjörn Windahl.
Priset delas ut av Destination Östersund och Näringsidkarna i syfte att uppmärksamma företag och /eller personer som bidrar till att öka Östersunds attraktionskraft.

Vinnarmotiveringen lyder:
"Mitt under pandemin när deras restaurang hade det som tuffast och den fysiska handeln i stadskärnan kämpade för sin överlevnad, gick Daniel och Torbjörn mot strömmen och öppnade en lakritsbutik vid Stortorget. Ett koncept som gjorde succé och som lett till att de därefter öppnat butiker i andra städer. De är dessutom aktuella med eventet Barley Brewers Fest. Med mod, handlingskraft och idéer som omsatts till verklighet bidrar dessa två till en stärkt utveckling för platsen Östersund och skapar möjligheter till ökad lönsamhet för fler än sig själva.
Årets Lalander går till Daniel Hermansson och Torbjörn Windahl."

Emil Danielsson representerar Näringsidkarna, en ideell förening som ska främja handel och näringsliv i Östersund, och han berättar:
- Vi vill lyfta och uppmärksamma goda förebilder som bidragit till att utveckla Östersund. Näringsidkarna delar årligen ut stipendier, men vårt nyinstiftade pris ska sätta extra fokus på handlingskraft och företagsamhet.

Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund AB säger:
- Paret Lalander var föregångare i att jobba med platsutveckling i Östersund och vi vill fortsätta i samma anda. Vi vill hylla engagemanget och lyfta fram inspirerande entreprenörer som stimulerar utveckling och som på så sätt skapar mervärde för andra företag och direkt eller indirekt gynnar Östersunds handel.

Fakta om priset:
    Priset delas ut av Destination Östersund och Näringsidkarna till minne av paret Lalander. Gullan och Per Lalander bedrev handel inom konfektion och ekipering i flera lokaler längs Prästgatan, under 1940 – 1970-talet, de sista åren i dåvarande Centrumpalatset. Tillsammans var de en starkt drivande kraft i föreningen Näringsidkarna under många år och Per var dess ordförande under åren 1960 – 1971. Paret var förebilder under sin livstid och till deras minne och ära delas nu detta pris ut till en efterföljare, som likt paret Lalander, sprider inspiration och stimulerar utveckling på destinationen.

Prissumman om 20 000 kronor går till en fysisk eller juridisk person som påverkat Östersunds attraktionskraft, bidragit till platsutveckling på destinationen och därmed gynnat dess handel.
    Juryn består av representanter från Destination Östersund och Näringsidkarna.

Mikael Jonsson, VD Destination Östersund AB, tel 076-115 10 70
    Emil Danielsson, Näringsidkarna, tel 070-310 19 29