På bilden: Anna Ohlin Ek Vd Destination Läckö-Kinnekulle, Jan Erik Andersson, Jan Malmgren, Christina Andersson Läckö slott samt Mathias Andersson och Rickard Bender från Destination Läckö-Kinnekulles styrelse.

Läckö Slott utsett till "Årets Turismföretag"

Varje år utser Destination Läckö-Kinnekulles styrelse utmärkelsen ”Årets turismföretag” i Destination Läckö-Kinnekulle.
– ett stipendium till en verksamhet inom besöksnäringen i Lidköpings och Götene kommuner som utmärkt sig under det senaste året. Utmärkelsen delas ut för att lyfta företagandet inom turismnäringen och premiera företag som bidragit till ökad besöksnäring samt för att inspirera fler till företagande inom turism.

Den verksamhet som får utmärkelsen bidrar till Destination Läckö-Kinnekulles strategier för en hållbar turismutveckling, vilket bland annat innebär att verksamheten är en god ambassadör för besöksnäringen och bidrar till hållbar utveckling och att skapa en attraktiv destination för både boende och besökare året runt.

Under gårdagen överraskades verksamheten på Läckö slott av en delegation från Destination Läckö-Kinnekulle med Vd Anna Ohlin Ek och styrelseledamöterna Mathias Andersson från Lidköpings kommun och Rickard Bender, Lundsbrunn resort och spa som var på plats för att dela ut utmärkelsen "Årets Turismföretag" 2023.

- Vilken överraskning, det känns verkligen jätteroligt att få den här utmärkelsen! Det är särskilt roligt att det uppmärksammas att vi allt mer arbetar för att utveckla nya samarbeten med olika partners, det är väldigt viktigt för oss. En stor eloge till mina medarbetare som är fantastiska, det är tack vara dem det är möjligt att genomföra alla aktiviteter och kunna erbjuda det fina program vi har under året, säger Jan Malmgren, Vd Läckö slott.

Utmärkelsen Årets Turismföretag i Destination Läckö-Kinnekulle 2023 delas ut till stiftelsen Läckö slott med motiveringen:

"Utmärkelsen Årets turismföretag 2023 tilldelas Stiftelsen Läckö slott, som med sin mångfacetterade verksamhet lockar hundratusentals besökare varje år. Utöver den uppenbara kronjuvelen Läckö slott har stiftelsen skapat en destination i destinationen med Naturrum Victoriahuset, hotell, gästhamn och camping samt genom att vara en dynamisk evenemangsplats både för det egenproducerade utbudet och för andra evenemangsarrangörer.

Verksamheten på Läckö slott är betydelsefull för hela närområdets besöksnäring och är en plats där företag utvecklas. Under 2023 återrekryterades restaurang Hvita Hjorten och café Trulsson öppnade på Läckö. Verksamheten är också engagerade i och bidrar till destinationens totala utveckling, vilket bland annat återspeglas i arbetet med hållbara transporter och utveckling av vandrings- och cykelleder.

Året på Läckö har varit fyllt av magi med stora evenemang som Benjamin Ingrosso och operan Macbeth i kombination med det breda utbudet av utställningar, måltidsäventyr, föreläsningar och familjeaktiviteter på slottet, i Naturum och hos övriga aktörer som tillsammans fungerar som en motor för besöksströmmar året runt."

Destination Läckö-Kinnekulle AB ägs av kommunerna Götene och Lidköping. Destinationsbolaget har i uppdrag att arbeta med destinationsmarknadsföring, affärsutveckling och utveckling av nya och befintliga besöksmål, evenemang, besöksservice och tjänsteförsäljning.