Cykel-SM till Götene & Kinnekulle 2014!

Cykel-SM till Götene & Kinnekulle 2014!

Svenska Mästerskapen på cykel kommer avgöras i Götene & Kinnekulle 2014. Cykelklubben U6 har återigen fått förtroendet att arrangera Svenska Senior & junior mästerskapen mellan den 25-29 juni.

De individuella tävlingarna (tempoloppen) körs med start och mål på torget i Götene ut mot gamla E20 söderut, Lilla Bjurum, Vättlösa och sedan tillbaka till torget i Götene. Damer och juniorer kommer köra detta varv en gång medan herrelit kör två varv. Varvet mäter drygt 23 km. Linjeloppen (gemensam start) körs på och runt Kinnekulle med start och mål på Högkullen. Varvet körs i vänstervarv via Högebo, Skagen och åter Högkullen, rundan är ca 13 km, Dameliten kommer köra varvet 9 gånger medan herrarna 15 varv. Bland annat kommer besökarna att få se cyklister som Emma Johansson,
Fredrik Kessiakoff på startlinjen, men även triathleten Lisa Nordin har flaggat för att prova på
individuell start på cykel-SM. .

Tävlingarna är ett samarrangemang mellan Cykelklubben U6, Götene CK, Skara CK, Götene Kommun och Svenska Cykelförbundet. Målsättningen är att göra SM-tävlingarna till den största cykelupplevelsen någonsin i Sverige både för cyklister & publik. Götene/Kinnekulle har förutsättningar att locka mycket stor publik och vi hoppas kunna skapa samma känsla som vi varje år ser i TV från bla Tour de France där publiken står i flera led när cyklisterna skall uppför norra sidan av Kinnekulle, säger Thomas Rhen, Cykelklubben U6.

Förutom cykeltävlingarna kommer det arrangera barnaktiviteter, motionslopp för den stora bredden, musikunderhållning osv.

För mer information: Thomas Rehn Cykelklubben U6
0709/35 21 21, e-post:threhn@gmail.com