Boule, Vårmarknad och lantbruk på Nya Stadens Torg!

Boule, Vårmarknad och lantbruk på Nya Stadens Torg!

Den 8–17 maj kommer Nya Stadens Torg i centrala Lidköping att förvandlas till en festlig evenemangsplats, där såväl lokalbefolkning som besökare bjuds in till en rad spännande evenemang.

Boulebanor kommer att byggas på torget där både tävlande och publik får chansen att uppleva spänningen när Västergötlands bästa boulespelare gör upp om titeln som distriktsmästare den 9-12 maj. Även åskådare kommer att ges möjligheten att själva testa sina färdigheter och utmana sina vänner i boule.

- Det är första gången vårt distriktsmästerskap flyttar in centralt mitt i en stad och det kommer bli fantastiskt för såväl spelare som besökare, säger Oliver Thorell, ordförande Wästgöta Dahls Bouleförbund.

Fredagen den 10 maj sammanfaller den traditionsenliga Vårmarknaden med DM i boule och centrum fylls med mängder av aktiviteter för hela familjen. Utöver den vanliga torghandeln kommer det finnas fler utställare på och runt torget samt en rad barnaktiviteter så som hoppborg, ansiktsmålning och chans att träffa välkända figurer.

Den 15–16 maj kommer centrum att förvandlas ännu en gång och Västsveriges mest centrala lantbruksmässa intar staden. Lantbruksmaskiner kommer att köras in i centrala Lidköping, och staden kommer att fyllas med utställare och företag verksamma inom lantbruksbranschen. Dessutom bjuds det på intressanta seminarier och uppträdanden.

- Vi har i flera år velat göra något inom lantbruket och nu hittade vi en perfekt match tillsammans med Destination Läckö-Kinnekulle. Lidköping som stad och dess vackra Nya Stadens Torg kombinerat med ett Skaraborg som osar stolthet över sin landsbygd, så hittade vi verkligen rätt. Även vår landsbygdsminister blev lockad hit och vi är väldigt stolta över att ha Peter Kullgren som invigningstalare första dagen. Vi är förväntansfulla, laddade och lite spända inför vår premiär av Lantbruket i Centrum, säger mässansvarige Martin Claesson.

I samband med evenemangen kommer framkomligheten runt Nya Stadens Torg och centrum att påverkas eftersom en del gator och parkeringar kommer stängas av.

- Nu är vi superladdade, vi jobbar aktivt för att bidra till ett händelserikt centrum med ett varierat utbud för våra kommuninvånare och besökare. Vi hoppas ju att många vill komma och ta del av allt roligt som händer och har förståelse för att framkomligheten i stadskärnan påverkas en del men att det vägs upp av allt som händer. Vi vill uppmana alla som har möjlighet att cykla, promenera eller åka kollektivt till centrum under dessa dagar, säger Andrea Johansson evenemangsansvarig Destination Läckö-Kinnekulle AB.

Läs mer om avstängningarna: Avstängningar i centrum 8-17 maj - Lidköpings kommun (lidkoping.se)

Läs mer om DM i Boule 9-12 maj: Distriktsmästerskap i Boule 2024 (vastsverige.com)

Läs mer om Vårmarknaden 10 maj: Vårmarknad i Lidköping (vastsverige.com)

Läs mer om Lantbruket i Centrum 15-16 maj: Lantbruket i centrum (vastsverige.com)

Kontakt:
    Andrea Johansson, evenemangsansvarig Destination Läckö-Kinnekulle
    0510-306 282, andrea.johansson@lackokinnekulle.se

Destination Läckö-Kinnekulle AB ägs av kommunerna Götene och Lidköping. Destinationsbolaget har i uppdrag att arbeta med destinationsmarknadsföring, affärsutveckling och utveckling av nya och befintliga besöksmål, evenemang, besöksservice och tjänsteförsäljning.

Andrea Johansson

Evenemangsansvarig Destination Läckö-Kinnekulle AB 0510-306282