OS - träning nationalarena curling Bild WCF

Team Hasselborg OS-tränar i Jönköping

Till helgen kommer delar av landslaget i curling till Jönköping för att träna på Jönköpings curlingarena inför OS i Peking. Hallen, som numera är Sveriges nationalarena i curling, har används för många stora och väl genomförde evenemang och lovordas inom curlingvärlden.

– Vi ser väldigt mycket fram emot att träna i Jönköping, det är alltid fantastiska isförhållanden och en väldigt stöttande klubb, säger Maria Prytz, förbundskapten.

Siktet är inställt på att ta medalj i både mixed dubbel, herrar och damer under OS i Peking i februari.

– Vi kommer ta en match i taget, försöka ha ett bra grundspel och ta oss till slutspel. Vi tror att vi har bra chanser och siktar såklart mot de ädlaste av valörer. Strategin är att vara i nuet och inte tänka så långt fram, fokusera på varje match, varje sten, säger Maria Prytz.

Inför OS väljer landslaget att träna på Jönköpings curlingarena, Sveriges nationalarena.

– Vi har bäst förutsättningar för träning i Jönköping, vi har den begåvade ismakaren och kan ha arenan för oss själva. Jag tycker att arenan är en av Sveriges absolut finaste arenor, den är välskött, teknisk bra och vi älskar att både träna och tävla här. De har även koll på detaljer här, det går alltid framåt i utvecklingen, säger Maria Prytz.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, evenemang och möten/kongresser