Småland lämnar in ansökan om JVM i hockey

Idag lämnar Småland in den officiella ansökan till JVM 2013/2014. Den överräcks personligen till Svenska Ishockeyförbundet, presenterad i en iPad. Dessutom finns innehållet att ta del av på www.jvmtillsmaland.nu

HV71 och Växjö Lakers ansöker tillsammans med Destination Jönköping, Växjö & Co och Smålands Ishockeyförbund om Junior-VM i ishockey 2013/2014. Tillsammans presenterar aktörerna Småland som arena för JVM. Med en region som har ett gediget ishockeyintresse och turistiska pärlor hoppas man nu att JVM går till Småland.

Överräcker ansökan personligen
Helena Nordström, marknadschef på Destination Jönköping åker på måndag morgon till Stockholm med det lokala flygbolaget Flyglinjen för att personligen räcka över ansökan.

– Personligt och engagerat, det är så vi jobbar här i Småland, säger Helena Nordström. Dessutom kan vi i ansökan visa att vi har brett stöd av omvärlden och det visar vi stolt upp på en särskilt framtagen sajt.

På sajten www.jvmtillsmaland.nu kan jury och andra intresserade se att det finns en stor uppbackning för ett JVM till Småland. Kända hockeyprofiler såsom Mattias Tedenby berättar på film att de vill ha JVM till Småland. Hockeysupporters sjunger att de vill ha JVM till Småland. Facebook-sidan ”Vi vill ha JVM till Småland” har en bred massa som ställer sig bakom ansökan.

Nya arenor och turistiska pärlor
Under hösten står Vida Arena klar i Växjö. Även HV71 har nya arenabyggen på gång som komplement till väletablerade Kinnarps Arena. HV71 är ett topplag i elitserien och Växjö Lakers i allsvenskan.

– Vi har en oerhört stark hockeykultur i Småland, säger Roland Lundqvist, ordförande i Smålands Ishockeyförbund. Människor lever och andas hockey. Vi är ett utav de allra största hockeydistrikten och under 2014 firar vi också 70 år som förbund.

Småland kan förutom en stark hockeykultur erbjuda en unik turistisk upplevelse, där polkagrisbakning i Gränna och glasblåsning i Glasriket bara är ett par exempel. Fans från flera delar av världen är att vänta på den här typen av evenemang och därför är det viktigt att vara attraktiv som resmål. Nu hoppas Småland på att komma vidare till nästa runda dit ett par ansökande regioner i Sverige blir uttagna.

För ytterligare information:
Peter Eklund, klubbdirektör HV71: 070-286 55 50
Helena Nordström, marknadschef Destination Jönköping: 070-277 67 00
Lars Håkansson, VD Växjö Lakers: 070-36 89 500
Roland Lundqvist, ordförande Smålands hockeyförbund: 070-314 02 51
Maria Lexert, Växjö & Co: 0470-73 32 62

www.jvmtillsmaland.nu

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett mer attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, hotell- & konferensbokning och näringslivsavdelning. Därtill driver vi ett antal projekt vars syfte är att attrahera och informera invånare. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.