Nominerade till Årets initiativ på Jönköpingsgalan

Nominerade till Årets initiativ på Jönköpingsgalan

Många människor och organisationer tar initiativ och genomför projekt och aktiviteter som går långt utanför vad som kan förväntas av dem. Alltför ofta görs dessa insatser utan att någon tackar eller uppmärksammar den extra ansträngning som initiativet innebär. På Jönköpingsgalan den 25 januari delar Jönköpings kommun ut priset Årets initiativ till en av tre nominerade aktörer.

Jönköpings kommun vill uppmärksamma initiativ som har en verklig påverkan på uppfattningen om Jönköping samt påverkar glädjen och stoltheten att vara medborgare i Jönköpings kommun.

Inför Jönköpingsgalan 2014 har Jönköpings kommun utsett följande tre nominerade:

Jönköping Qom Ut

Genom det lyckosamma genomförandet av pridefestivalen Jönköping Qom Ut har föreningen Jönköping Qom Ut skapat möjligheten för Jönköpings län att ta ett viktigt steg i arbetet med öppenhet, mångfald och hållbarhet. Festivalen och den avslutande paraden blev en mötesplats för tusentals deltagare och åskådare som manifesterade ett mer inkluderande Jönköping.

Taberg Downhill Challenge/Longboard-SM 2013

Våren 2013 konstaterades att ryktet var sant. ”SM i longboard kommer att arrangeras i Taberg i slutet av sommaren. Banan ska läggas på ett häftigt och utmanande berg som bjuder på tuff åkning. Namnet på tävlingen ska bli Taberg Downhill Challenge”. En ung målgrupp har tack vare tävlingen fått upp ögonen för att Jönköping är en kommun med stor bredd på sina evenemang. Taberg har dessutom placerats på kartan på ett helt nytt och annorlunda sätt. En förhoppning är att årets initiativ är början på något som kan bli en tradition.

Barndialogen

Barndialogen är en mötesplats för utveckling och samverkan mellan Landstinget i Jönköpings län, kommunerna i länet och ett antal samhällsaktörer. Barndialogen vill på ett nytt sätt förbättra barns hälsa och förstärka barnperspektivet i enlighet med Barnkonventionen och är ledande i Sverige på området. Verksamheten i Jönköping har prisats i internationella sammanhang och inte bara lockat människor från hela landet utan även president Obamas egen husläkare som besökt Jönköping vid ett flertal tillfällen.

Kontaktperson:
Mats Green
mats.green@jonkoping.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.