Nominerade till Årets initiativ

Många människor och organisationer tar initiativ till och genomför projekt och aktiviteter som går långt utanför vad som kan förväntas av dem. Jönköpings kommun vill särskilt uppmärksamma några av dessa och har till utmärkelsen Årets initiativ 2011 nominerat följande:

Fia me’ knuff - Fia me’ knuff är ett projekt som syftar till att hjälpa personer med funktionsnedsättning att komma ut på arbetsmarknaden. Efter en treårig projekttid med fokus på Jönköping arbetar man nu hårt för att kunna finansiera en fortsättning där hela länet involveras i det betydelsefulla och framgångsrika arbetet.

Natur- och kulturled – en infrastruktur av naturnära upplevelser i norra Småland – Många anser att det är inom besöksnäringen framtidens jobb kommer att skapas. En förutsättning är att det utvecklas nya unika produkter och attraktioner. Idén att skapa en led för bland annat ridning och cykling genom skogarna där John Bauer hittade inspiration till sina illustrationer och måningar är ett steg i rätt riktning. Leden kommer att locka nya målgrupper till regionen och bidra till en ökad sysselsättning på landsbygden.

Lotsen - Ett av de bästa sätten att lyckas med integration är att få ut fler på arbetsmarknaden. I samarbete med ALMI, Nyföretagarcentrum m.fl. verkar Lotsen i denna riktning genom att ideellt erbjuda den stora erfarenhet som medlemmar i Rotayrklubbar har för att ge stöd till invandrare som vill starta egna företag. Projektetidén föddes i Jönköping – Tabergsdalens Rotryklubb och sprids nu till andra klubbar i kommunen.

Tidigare år har priset delats ut till Göran Henriks/Qulturum, Östra Vätterbranterna och Scenen i Gränna.

För ytterligare information, kontakta:
Carl-Gustaf Tollén, tf näringslivschef Jönköpings kommun
Carl-gustaf.Tollen@destinationjonkoping.se

www.jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.