Delar av damernas landslag i curling

Jönköping - ny nationalarena i curling

Helgen den 4-7 februari blir en riktigt curlinghelg i Jönköping. Den startar med SM i mixed dubbel landslag och avslutas med en mästarmatch mellan damlandslaget och herrlandslaget. Allt detta i vad som nyligen utsetts till Sveriges första nationalarena för curling - Jönköping curlingarena.

Jönköping curlingarena är en toppmodern arena utrustad med den senaste tekniken. Hallen har stått värd för många stora och väl genomförde evenemang, bl.a. World Cup 2019, och lovordas inom curlingvärlden.

-Det är så otroligt glädjande att curlingeliten återigen intar Jönköping och vår alldeles nyligen utnämnda nationalarena. Vi får uppleva curling i absolut världsklass som dessutom sänds på bästa sändningstid. Att vår arena utnämns till nationalarena är ytterligare en bekräftelse på den klass arenan och Jönköping som evenemangstad håller och det ger förutsättningar för många nya nationella och internationella evenemang framöver, säger Caroline Törnblad, chef för Möten och Evenemang, Destination Jönköping.

SM i mixed dubbel

SM-tävlingarna startar torsdagen den 4 februari och avslutas med semifinal och final lördag 6 februari med livesändningar i SVT Play och SVT 1. Lagen spelar en grundserie torsdag-fredag där alla möter alla. VM i mixed dubbel, som också är OS-kvalificerande, spelas i slutet av april i Schweiz.

– Det här blir en värdemätare för de fem mixed dubbel lagen som ingår i vår långsiktiga satsning inom disciplinen. Resultatet i SM mixed dubbel kommer att vara en viktig del i den helhetsbedömning som ligger till grund för VM-uttagningen som görs senast en månad före VM, säger förbundskapten Alison Kreviazuk.

Sändningstider SVT:

Semifinal: SVT Play, lördag 6 februari kl 11:00

Final: SVT 1, lördag 6 februari kl 15:00

Mästarmötet Edin-Hasselborg: SVT 1, söndag 7 februari kl 14:25

Läs mer om den nya nationalarenan samt ovan nämnda curlingevenemang här.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser

Caroline Törnblad

Chef Möten & Evenemang 0705084409