Foto: Lars OA Hedlund

Jönköping blir värd för Schack-SM 2026

Destination Jönköping har skrivit avtal med Sveriges Schackförbund om SM i schack 2026. Tävlingen kommer äga rum 26 juni – 5 juli 2026 i Idrottshuset och förväntas locka många ungdomar till Jönköping.

– De som tävlar i SM i schack är från tio år och uppåt. Vi räknar med cirka 700-800 schackspelare som kommer till Jönköping för att göra upp i drygt 20 klasser, varav sju är SM-klasser i olika åldrar från knattar till veteraner, på svenska mästerskapen sommaren 2026. Detta ligger precis i linje med vad vi arbetar för, ett nationellt evenemang som lockar många deltagare under en längre period. Att det dessutom är en idrott som vi tidigare inte arbetat så mycket med gör att vi breddar evenemangsutbudet ytterligare i Jönköping, säger Daniel Tidstrand, evenemangsutvecklare på Destination Jönköping.

Lokal medarrangör
Sveriges Schackförbund är arrangör av tävlingen och till sin hjälp har de den lokala schackklubben Jönköping Schacksällskap.

– SM i Jönköping 2026 ser vi redan nu fram emot. Jönköpings geografiska läge i Sverige är perfekt för nationella evenemang och Idrottshuset ligger bra placerad i city nära till flertalet hotell, restauranger och butiker. Det blir ett perfekt läge för SM 2026, säger Håkan Jalling, förbundsordförande Sveriges Schackförbund.

Uppleva Jönköping
Det är första gången Schack-SM avgörs i Jönköping sedan tävlingen blev en turnering 1939. Tävlingarna kommer avgöras i Arenan och D-hallen i Idrottshuset där matcher kommer pågå under hela dagarna.

– Vår ambition är att deltagarna och medföljande ska passa på att uppleva Jönköping med omnejd i samband med evenemanget. Sveriges Schackförbunds årliga kongress kommer att arrangeras i samband med evenemanget vilket innebär ännu fler besökare till Jönköping i samband med SM i schack 2026. Vi ser fram emot att hälsa såväl deltagare som medföljare välkomna, säger Daniel Tidstrand.

Fakta om Sveriges Schackförbund
Sveriges Schackförbund har 43 500 medlemmar och 88 procent av dessa är yngre än 25 år. Förbundet arrangerar tävlingar inom såväl elit som bredd i alla åldrar. Mest känd är kanske Schackfyran, som riktar sig till alla svenska fjärdeklassare. Med drygt 9 000 deltagare räknas den som världens största schacktävling.

För mera information
Mer information finns på Sveriges Schackförbunds hemsida eller via Håkan Jalling, förbundsordförande Sveriges Schackförbund, 072-974 72 06.

Vi marknadsför och utvecklar Jönköpings kommun som en hållbar turist-, evenemangs-, och mötesdestination. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka Jönköping.