Foto: Simon Aatig

Jönköping blir värd för Nordiska mästerskapen i Counter-Strike 2 för damer

Destination Jönköping har skrivit avtal med Svenska E-sportförbundet om Nordiska Mästerskapen för damer i datorspelet Counter-Strike 2. Turneringen kommer äga rum 25-27 oktober 2024 på bland annat Filmstaden i Jönköping, och pågå i tre dagar.

– Jönköping är en väletablerad evenemangsstad inom e-sporten och genom att vara värd för detta mästerskap får vi en unik möjlighet att visa upp oss som en framåtsträvande plats som aktivt stödjer jämställdhet och inkludering. Evenemanget kommer att locka deltagare och åskådare från hela Norden, dessutom kommer tusentals följa matcherna genom livesändningen från hela världen så det blir ett bra skyltfönster att visa upp Jönköping för en målgrupp som annars är svåråtkomlig och visa att vi är en plats där alla är välkomna att delta och trivas, säger Caroline Törnblad, chef möten och evenemang på Destination Jönköping.

Samtliga nordiska länder medverkar med sitt respektive damlandslag, inklusive Sverige och Danmark som dessutom har kvalat till VM nu i vinter. Totalt möter 25 spelare i sina nordiska lag varandra. Åskådarna kommer kunna följa sitt lands resa genom tävlingen på plats på Filmstaden i Jönköping eller digitalt via en livesändning som ger möjlighet för fans över hela världen att uppleva den magiska stämningen.

– Biografernas styrka är den stora bilden, mäktiga ljudet och den inspirerande miljö. Filmstaden har under en längre tid aktivt arbetat med att visa annat innehåll i vår miljö och därför känns detta samarbete otroligt relevant och spännande. E-sport och bio har många beröringspunkter, framförallt hos primärmålgruppen, vilket stärker samarbetet ytterligare, säger Leslie Marsden, Head of Sales på Filmstaden.

Öka representationen av kvinnor inom e-sporten
Svenska E-sportförbundet arbetar för att öka representationen av kvinnor inom e-sporten och främja jämställdhet både på och utanför spelplanen.

E-sportens snabba tillväxt har varit imponerande, men dess jämställdhetsproblem är tydliga. Kvinnliga deltagare är underrepresenterade och möter ofta utmaningar som hindrar deras deltagande och framgång. Genom att erbjuda en separat arena för kvinnliga e-sportare strävar de efter att skapa en miljö där kvinnor kan utvecklas, tävla och inspirera utan rädsla för diskriminering eller trakasserier.

– Nordic Women Championship är en satsning på att bygga långsiktiga och återkommande tävlingar för de nordiska damlandslagen. På så sätt kan vi inte bara skapa en kontinuitet för våra landslag men även synliggöra våra landslagsspelare och skapa förebilder för unga utövare, säger Chris Jonasson, Generalsekreterare på Svenska E-sportförbundet.

Vi marknadsför och utvecklar Jönköpings kommun som en hållbar turist-, evenemangs-, och mötesdestination. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka Jönköping.