Foto: Michael Campanella

Jönköping blir värd för IRONMAN 70.3 European Championship 2025

IRONMAN Sverige, Destination Jönköping och Jönköpings kommun är glada att meddela att Jönköping kommer att vara värd för IRONMAN 70.3 European Championship år 2025 och 2026.

Med den nya titeln som European Championship tas evenemanget till ytterligare en nivå. År 2025 kommer några av världens bästa professionella triatleter att stå redo vid startlinjen i Jönköping för att tävla om titeln som Europamästare. Även våra motionärer kommer att tävla om titeln som Europamästare i sin respektive åldersgrupp.

Det är fantastiskt för oss att få möjligheten att vara värd för IRONMAN 70.3 European Championship. Destination Jönköping har varit mycket stödjande och förtroendeingivande under hela processen. Vi har redan en tävling av absolut världsklass, och att få European Championship-statusen kommer säkerligen att ge ytterligare en dimension till det. Jag vill rikta ett stort tack till Destination Jönköping och Jönköpings kommun, utan vilka vi inte skulle kunna stödja våra atleter att följa sina drömmar, säger Magnus Nyberg, Race Director för IRONMAN 70.3 Jönköping.

Destination Jönköping är glada att kunna locka ett stort evenemang till staden. Att vara värd för IRONMAN 70.3 European Championship lockar fler internationella atleter och därmed ett ökat antal besökare.

Vi ser nu ett ökat intresse igen för triathlon och IRONMAN 70.3 Jönköping efter pandemin och deltagarantalet och det internationella intresset är högre i år än föregående. Genom att addera till European Championship ser vi framemot att höja statusen ytterligare och välkomna proffsatleter världen över till evenemangsstaden Jönköping. Vi ser framemot att ta IRONMAN 70.3 Jönköping till ytterligare en nivå, säger Caroline Törnblad, chef möten och evenemang på Destination Jönköping.

Näst bästa IRONMAN 70.3 i världen
IRONMAN 70.3 Jönköping blev tidigare i år utnämnd till den näst bästa IRONMAN 70.3-tävlingen i världen vid IRONMAN® Athletes' Choice Awards. Bedömningen omfattar alla aspekter av loppet, inklusive banorna, värdplatsen och organisationen.

Priset baserades på feedback från över 55 000 deltagare på alla IRONMAN-tävlingar globalt.

Ökande antal internationella deltagare
Efter utnämningen till världens näst bästa IRONMAN 70.3 har IRONMAN 70.3 Jönköping upplevt en stor tillströmning av internationella atleter. År 2024 kommer startfältet att bestå av 38 procent internationella atleter jämfört med 26 procent år 2023.

Sverige, England, Norge, Tyskland och Danmark är länderna med flest atleter på startlinjen. Dessutom kommer det att finnas atleter från Sydafrika, Kanada, Nya Zeeland, Ecuador och USA.

Magnus Nyberg, Race Director for IRONMAN 70.3 Jönköping, förväntar sig att evenemanget år 2025 kommer att locka ännu fler internationella besökare när det blir IRONMAN 70.3 European Championship:

– Under årets tävling har vi sett ett ökat internationellt intresse för att tävla i Jönköping. Förutom att ha ett gott rykte och tävla i vackra omgivningar har vårt pris som den näst bästa IRONMAN 70.3 även haft en betydande inverkan på det internationella deltagandet. Nästa år, när vi blir värdar för IRONMAN 70.3 European Championship, förväntar vi oss att det internationella deltagandet kommer att vara ännu högre.

Anmälan till IRONMAN 70.3 Jönköping European Championship 2025 öppnar 24 juli 2024 kl. 14.00 på IRONMAN 70.3 Jönköpings officiella hemsida.

Vi marknadsför och utvecklar Jönköpings kommun som en hållbar turist-, evenemangs-, och mötesdestination. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka Jönköping.