Idrottsmedicinskt vårmöte i Jönköping

Idrottsmedicinskt vårmöte i Jönköping

Den 25-27 april står Jönköping värd för det idrottsmedicinska vårmöte som varje år arrangeras av Svensk Förening För Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin (SFAIM). Läkare, forskare, sjukgymnaster, idrottslärare, tränare och idrottare kommer från hela Sverige för att delta i denna högintressanta mötesplats med spännande föreläsningar, seminarier, workshops och paneldebatter där idrottaren sätts i fokus. Medverkar gör bland andra Christer Fuglesang.

Föreningens vision är att vara en ledande kunskapsaktör, och verka för fysisk aktivitet i hälsofrämjande syfte och för en säker idrott. Idrottsmedicin Högland, delförening i SFAIM, med säte i Jönköping och Eksjö är stolt lokal arrangör för mötet. Det var 25 år sedan Jönköping var värd och nu är det åter dags att sätta Jönköping på den idrottsmedicinska kartan. Mötet kommer att äga rum i lokaler på bland annat Högskolan, Stora Hotellet och Friskis&Svettis.

- Vi kommer att lägga stort fokus på idrottarens medicinska omhändertagande. Förutom forskare och sakkunniga på området har vi även elitidrottare som Sofia Paldanius, Martina Granström, Helena Jansson och Oscar Sundh på plats som ger sin bild av träning, skador och rehabilitering, säger Björn Alkner, ortoped i Eksjö och en av de ansvariga i den lokala arrangörsgruppen.

Deltagarna kommer också att få ta del av ett flertal praktiska seminarier, bland annat en unik möjlighet att bevittna en liveoperation av en meniskskada samt testa ultraljudsundersökningar. Under symposiet Träning i tyngdlöshet, som äger rum den 26 april, kommer astronauten Christer Fuglesang att medverka. Det blir dessutom praktiska pass kring höft- och axelrehab samt funktionell träning som kommer att ge deltagarna såväl nya insikter som en hel del träningsvärk.

För att sätta fokus på idrottsmedicin under hela veckan så anordnar IdrottsMedicin Högland även föreläsningar för allmänheten.

- Vi hoppas att deltagarna ska få ett bra intryck av Jönköping. För att ytterligare förstärka helhetsupplevelsen har vi arrangerat ett socialt program med bankett och underhållning i världsklass säger Anna Ek, sjukgymnast och ordförande i den lokala arrangörsföreningen Idrottsmedicin Högland.

Läs mer om arrangemanget på www.svenskidrottsmedicin.se

För ytterligare information, kontakta:
Stina Arnell, 0702-911310, stina@arnelldesign.se
Björn Alkner, bjorn.alkner@mail.eksjo.com

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.