Idag börjar Ryan Air flyga Jönköping-Barcelona

Idag börjar Ryan Air flyga Jönköping-Barcelona

Sedan slutet av 2012 har det stått klart att Ryan Air etablerar en flyglinje mellan Jönköping och Girona utanför Barcelona. Idag, den 1 april, startar Ryanair sin flygtrafik från Jönköpings flygplats med destination Girona Barcelona. Samma dag anländer också de första resenärerna till Jönköping med den nya anslutningen.

Den nya flyglinjen är betydelsefull för Jönköping dels i avseendet att Jönköpings attraktivitet stärks med fler möjligheter att nå ut i världen, men också för möjligheten att generera inresande spanjorer som ökar den turismekonomiska omsättningen i länet.

Under måndagen hålls en invigningsceremoni där Elina Hakkarainen från Ryan Air deltar. Även Sten Norinder, VD Jönköping Airport, Camilla Littorin, verksamhetschef på Destination Jönköping och Lena Larsson, VD på Smålands Turism finns på plats för att möta resenärer och media i samband med premiärflighterna.

Jönköpings kommun, Smålands Turism och Jönköping Airport gör också i samråd med ett antal aktörer marknadsföringsinsatser i Gironaregionen i syfte att öka intresset för att resa till Jönköping.

Flyginformation

Ankomsttider i Jönköping:
Måndagar: kl. 17.10
Fredagar: kl. 09.45

Avgångstider i Jönköping:
Måndagar kl. 17.35
Fredagar: kl. 10.15

Tiderna kan komma att ändras. Flyget går under perioden 1 april till 25 oktober.

Här kan du läsa mer om lågprisflyget mellan Jönköping och Barcelona.
För ytterligare information, kontakta:

Camilla Littorin, näringslivschef och verksamhetschef Destination Jönköping
camilla.littorin@destinationjonkoping.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.