Högklassig internationell tennis på Racketcentrum

Högklassig internationell tennis på Racketcentrum

Den 29 september till och med 6 oktober anordnas för första gången i Jönköping en proffstävling i tennis. Tävlingen ”Länsförsäkringar Jönköping Open 2012” arrangeras i samarbete mellan International Tennis Federation (ITF), Svenska Tennisförbundet, Jönköpings Tennisklubb och Racketcentrum.

Deltagarna är herrar och det bjuds på både singel och dubbeltävling under veckan. I både kval och huvudtävling deltar 32 spelare och utöver detta 16 dubbelpar. Tävlingen är en del av ITF Rising Tour och de högst rankade deltagarna är placerade på omkring plats 200 på världsrankingen. Prissumman är 10 000 USD och vinnaren erhåller 18 ATP-poäng.

Tournament Director och ansvarig för arrangemanget är Martin Claesson som är chef på Racketcentrum. Som Tournament Director har han möjlighet att ge tre stycken Wild-Card direkt in i huvudtävlingen och Jönköpings bästa tennisspelare Carl Ekwurzell, Tabergsdalens TK, har fått ett av dessa.

Som en del av tävlingen gästas Racketcentrum onsdagen den 3 oktober av Robin Söderlings tränare och Viasat:s expertkommentator; tennisprofilen Fredrik ”Fidde” Rosengren som håller föredrag om Svensk Tennis – Nu och i framtiden!

Under tävlingen är samtliga tennisklubbar i Jönköping engagerade som bland annat linjedomare, bollkallar och funktionärer. Under hela veckan är det fri entré till matcherna.

Läs mer om tävlingen på www.itf-tennisjonkoping.se

För ytterligare information, kontakta:
Martin Claesson, Racketcentrum
036-162690 / 0735-322690
martin@racketcentrum.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.